Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Batteridriven BRT från Irizar i fransk stad

Busstillverkaren Irizar och den franska stadsregionen Basque–Adourkusten presenterade sin satsning på batteridriven BRT vid en presskonferens på tisdagen. Foto: Irizar.

Busstillverkaren Irizar och den franska stadsregionen Basque–Adourkusten presenterade sin satsning på batteridriven BRT vid en presskonferens på tisdagen. Foto: Irizar.

Allt fler städer i Europa går nu in för elbussar och rapporterna om nya elbussprojekt kommer allt tätare. Den franska staden Bayonne ska investera i en batteridriven BRT-linje (BRT =Bus Rapid Transit, superbussar). På onsdagen skrev den spanska busstillverkaren Irizar kontrakt med stadsregionen Basque–Adourkusten (där Bayonne ligger) om leverans av bussar och laddstationer till två BRT-linjer i Bayonne.

Kontraktet omfattar 18 Irizar i2e batteridrivnaledbussar på 18,73 meter och i BRT-utförande, laddstationer för snabbladdning vid linjernas ändhållplatser samt för långsammare depåladdning. Bussarna ska få en särskild, karakteristisk och innovativ design. Drivlinan kommer från Alconza.

Avtalet mellan parterna innebär också att Irizar tar ansvar för underhållet av bussarna och infrastrukturen under femton år.

Bygget av bussvägarna för de båda linjerna börjar 2017 och trafiken startar den första april 2019. Därmed blir Bayonne först i landet med två batteridrivna BRT-linjer.

Irizars första helt elektriska ledbuss har gått igen om omfattande tester och serietillverkning är planerad att inledas under 2017.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)