Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storleveranser av bussar från VDL till Arriva

Världspremiär. Arriva har satt de första eldrivna 9,9-metersbussarna från VDL i trafik i den holländska staden Venlo. Foto: VDL.

Världspremiär. Arriva har satt de första eldrivna 9,9-metersbussarna från VDL i trafik i den holländska staden Venlo. Foto: VDL.

Transportjätten Arrivas holländska verksamhet har den senaste tiden tagit emot flera storleveranser från busstillverkaren VDL. Det innebär också att VDL:s stadsbuss Citea i 9,9-metersversion och med batteridrift har debuterat i reguljär trafik. Totalt handlar det om 228 bussar, varav 30 elbussar.

När Arriva nyligen tog över den trafik man vunnit i provinsen Limburg satte man in 166 nya bussar från VDL i trafik. Bland dem finns tolv VDL Citea LLE-99 Electric till stadstrafiken i staden Venlo. Det är en 9,9 meter lång, lågentrébuss med snabbladdning via pantograf som nu har haft världspremiär i staden. Även staden Maastricht har fått nya elbussar från VDL, fyra normalstora VDL Citea SLF-120.

I övrigt har Arriva i Limburg tagit emot 131 VDL Citea LLE-120, tolvmeters lågentrebussar och 19 Citea SLF-120 låggolvsbussar med euro 6-motor.

Arriva i Nederländerna har också tagit emot 62 VDL Citea till den trafik som företaget har vunnit i sydöstra Frieslnd och de västfrisiska öarna. Det är 48 dieseldrivna Citea LLE 120 för trafiken i Friesland, medan de västfrisiska öarna har tagit emot 14 VDL Citea Electric. Tio av dessa är normallånga, det vill säga tolv  meter långa, bussar och fyra av dem är 18-meters ledbussar. Samtliga elbussar är utrustade med pantograf för snabbladdning.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)