Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiär för vätgasdriven dubbeldäckare

London har fått sin första vätgasdrivna dubbeldäckare. Foto: Wrightbus.

London har fått sin första vätgasdrivna dubbeldäckare. Foto: Wrightbus.

En helt ny, bränslecellsdriven dubbeldäckare för trafik i London har presenterats av den nordirländska busstillverkaren Wrightbus. Bussen är utrustad med en ny, bränslecellsdrivlina som Wrightbus uppger snabbt kommer att bli tillgänglig för såväl enplans- som tvåplansbussar. Produktionsstarten sker nästa år.

Drivlinan, som är emissionsfri,utgörs av en vätgasdriven bränslecell och ett batteripaket som driver bussen. Enligt Wrightbus gör kombination en av de båda teknikerna att bussarna kan gå kontinuerligt i kollektivtrafik under en hel trafikdag.

Samtliga Wrightbus´ bränslecellsbussar kommer att ha en elektrisk drivaxel som gör det möjligt med ett helt plant golv i bussen, likaså ett värme/kyl-system som är utsläppsfritt. Nattladdning i depå är möjlig om operatören så önskar.

Wrightbus hävdar att nyckelfaktorer bakom konceptet är lättviktstankarna för vätgaslagring och ett automatiskt batterisystem som kontinuerligt övervakar och balanserar batterierna medan bussen är i trafik.

Wrightbus har utvecklat tekniken i samarbete med brittiska Advanced Propulsion Centre UK (APC).

Dubbeldäckaren ska nu sättas i trafik i ett fältprov i London. Totalt kommer 20 bränslecellsbussar av olika typer att testas.

– Jag vill att London blir ledande i världen när det gäller bussteknologi som bygger på bränsleceller och elbussar. Jag planerar att arbeta tillsammans med busstillverkare, andra städer, EU-kommissionen och C40-gruppen för att driva utvecklingen mot nollemissionsbussar framåt, förklarade Londons borgmästare Sadiq Khan i samband med lanseringen av den  bränslecellsdrivna Londondubbeldäckaren.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)