Extra allt eller plocka från menyn. Bussoperatören Nobina lanserar nu en hel palett av extraprodukter som man erbjuder huvudmän och kollektivtrafikmyndigheter. Syftet är att göra kollektivtrafiken attraktivare, förbättra kundernas upplevelse och därmed stimulera till ett ökat resande. ”De tilläggsprodukter vi erbjuder är ett sätt för oss att bidra till att utveckla kollektivtrafiken”, säger Henrik Dagnäs, marknadsdirektör på Nobina Sverige.

Nobinas marknadsdirektör Henrik Dagnäs: ”Ett sätt för oss att bidra till att utveckla kollektivtrafiken”. Foto: Ulo Maasing.
I samarbete med sina uppdragsgivare har Nobina under flera år utvecklat lösningar och genomfört pilotprojekt för att öka resandet och kundnöjdheten. Redan 2011 började man erbjuda gratis wifi på bussarna mellan Norrtälje och Stockholm och senare har andra projekt tillkommit.
Nu erbjuder Nobina en meny med nio olika produkter med tjänster som är färdiga och som alla företagets uppdragsgivare i Sverige kan välja mellan – om man nu inte vill ha extra allt, förstås.
– Marknaden för kollektivtrafik behöver utvecklas precis som alla andra marknader. De här produkterna kan man skaffa även under de flesta pågående avtal.
– Det betyder att man kan få en kontinuerlig produktutveckling och inte behöver vänta i tio år till nästa upphandling. Då riskerar man ju en utvecklingsmässig stagnation under avtalstiden, säger Henrik Dagnäs.
– Men man kan också få produkterna genom att ställa funktionskrav vid i upphandlingarna.
Det här är Nobinas meny
Vägleda. Ett informationssystem för resenärerna med allt från reseinformation till underhållning ombord på bussen. Används idag bland annat av SL och Värmlandstrafik.
Surfa. Obegränsad och snabb Wi-Fi ombord. Med hjälp av kraftfulla antenner skapas bättre nätverkstäckning än vad som är möjligt med resenärernas egna mobiler.
Validera. Validering av mobilbiljetter där föraren får möjlighet att snabbt kontrollera mobilbiljetter för snabbare ombordstigning.
Länka. Erbjuder stabil uppkoppling i bussens befintliga system för exempelvis biljettmaskiner.
Ladda. Ger tillgång till USB-uttag så att resenärerna kan ladda sina mobiltelefoner under resan.
Guida. Värdar tar hand om resenärer vid störningar men kan också exempelvis sättas in för att informera vid lansering av nya busslinjer. Används idag bland annat av Skånetrafiken samt på Södertörn.
Trygga. Hjärtstartare och HLR-utbildning av förare samt en trygghetskamera ombord på bussen ökar tryggheten för såväl kunden som föraren.
Betala. Möjligheten att använda betalkort ombord för att köpa biljett. Produkten är en så kallad “chip and go”-lösning där köer för ombordstigande resenärer undviks genom att man inte behöver ange pin-kod för sitt betalkort. Lösningen används idag i bland annat i Malmös stadstrafik.
Uppgradera. Möjlighet för uppdragsgivaren att enkelt beställa en uppgradering av bussflottan. Produkten innehåller olika nivåer med bland annat omlackering, byte av klädsel och mattor samt byte av golv och tak. En uppgradering är mer kostnadseffektivt än att köpa in helt nya bussar.
– Vi kan dessutom erbjuda helhetslösningar så att våra uppdragsgivare inte behöver vända sig till en rad olika leverantörer. Vi är också angelägna om att inte skapa inlåsningseffekter utan arbetar med öppen data, säger Henrik Dagnäs.
Standardisering
Han framhåller att alla tjänar på en ökad standardisering av de tjänster som nu finns på Nobinas meny.
– Om det skapas olika tjänster i olika regioner kommer det att bli onödigt krångligt och kostsamt. För att tydliggöra för våra uppdragsgivare hur vi vill utveckla kollektivtrafiken väljer vi till och med att presentera lösningarna som färdiga produkter som på ett enkelt sätt beskriver kundnyttan. Det har branschen nytta av både i upphandlingar och i utveckling i befintliga trafikavtal.
I den katalog eller meny som Nobina presenterar finns produkter som ökar tryggheten, med hjärtstartare ombord, värdar vid kundevent, trafikstörningar och trygghetskameror.
Produkten Uppgradera, till exempel, rekonditionerar bussflottan som ett alternativ till att köpa nya bussar. Omlackering och utbyte av material invändigt ger resenärerna en nybusskänsla.
– Vi vet av egen erfarenhet att extraprodukterna kan locka fler att åka kollektivt och dessutom öka kundnöjdheten, säger Henrik Dagnäs. Det förenklar vardagsresandet att exempelvis kunna arbeta på bussen. Att ha möjlighet att betala sin bussresa med betalkort sänker trösklarna in till kollektivtrafiken.
Prislapp
De extraprodukter som finns på menyn har naturligtvis också en prislapp. Men det är inte självklart att hela notan hamnar hos uppdragsgivaren.
– Vi har många incitamentsavtal och vet att de här produkterna skapar fler och nöjdare kunder. Då kan vi räkna in det, något som är svårt vid produktionsavtal, säger Henrik Dagnäs.
Ombedd att lyfta fram några av punkterna på menyn väljer han Vägleda och Länka.
– Med Vägleda hjälper man kunden att ha koll på läget. Kunden ser exempelvis i realtid hur lång tid han har på sig när han kommer till en bytespunkt och kan agera därefter. Om det är knappt med tid för hans byte vet han att förbereda avstigningen i god tid, kanske ställa sig vid dörren. Men om det är gott om tid hinner han kanske uträtta ett ärende eller bara stiga av i lugn och ro, utan stress.
Länka är ett exempel, säger Henrik Dagnäs, på en av de produkter på menyn som inte bara siktar in sig på att åstadkomma bättre kundupplevelser utan som har som mål att förenkla för uppdragsgivaren.
Länka gör det således möjligt att nyttja bussens befintliga uppkoppling för biljettmaskiner.
I dag är de flesta systemen offlinesystem där programvaran uppdateras vid särskilda accesspunkter eller i depå. Det gör att en kund som exempelvis laddar sitt kort via nätet kan få vänta en eller två dagar innnan pengarna är inne på kortet. Med Länka utnyttjar man G4-nätet och biljettmaskinerna är online.
Ett annat exempel som underlättar för uppdragsgivare är Validera för avläsning av mobilbiljetter.
Lämna ett svar