
Slånetrafiken planerar att avskaffa den utvändiga reklamen på stadsbussarna som också ska lackas i ljusare färg. Foto: Ulo Maasing.
Vid årsskiftet kommer det att vara slut med reklam på utsidan på stadsbussarna i Skåne. Då löper reklamföretaget Clear Channels avtal med Skånetrafiken ut, och i mars väntas politikerna i Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne säga nej till en fortsättning med utvändig reklam på bussarna. Men inne i bussarna ska reklamen fortsätta – i digital form, alltså i det infotainmentsystem som finns på bussar och tåg.
– Dagens utvändiga reklam på stadsbussar ger en begränsad intäkt och medför samtidigt merarbete och merkostnader för återställning, skriver kollektivtrafiknämndens ordförande Stefan Svalö(S) och Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson till politikerna.
De anser att kollektivtrafiken blir attraktivare om den utvändiga reklamen på stadsbussarna försvinner och att det kommer att leda till nöjdare kunder och ett ökat resande. De pekar på MalmöExpressen, där designen anses ha bidragit till framgångarna och lyfter även fram Kristianstad som exempel. Där har de mörkgröna bussarna lackats i en ljusare grön färg, samma som MalmöExpressen. Bussarna har också renoverats och man har tillfälligt tagit bort reklamen.
Enligt Skånetrafiken har man som en följd sett en tydlig positiv utveckling av kundernas upplevelse, likaså har resandet ökat. De bussar som är renoverade, nylackade och utan reklam tenderar dessutom att ha betydligt mindre skadegörelse både inuti bussen och utvändigt.
Men det kostar. Skånetrafikens intäkter från utvändig stadsbussreklam är 7 – 9 miljoner kronor per år beroende på försäljning. Det motsvarar ca 1 600 kr per stadsbuss och månad.
Skånetrafiken räknar dock med att man inte kommer att förlora några pengar på att avskaffa den utvändiga reklamen på stadsbussarna. En ökad biljettförsäljning med en (1) procent som resultat av en bättre upplevd stadsbussprodukt bara i Malmö som står för en fjärdedel av alla Skånetrafikens resor skulle motsvara en betydligt högre intäkt än vad reklamen utvändigt enskilt ger, hävdar man.
Lämna ett svar