”Den svenska bussbranschen har visat att det är möjligt att bryta fossilberoendet och minska utsläppen av koldioxid. Redan idag körs mer än 75 procent av den offentligt upphandlade busstrafiken på förnyelsebara drivmedel. Dessutom ser vi hur alltfler elbussar och elhybridbussar sätts i trafik runt om i landet. Men den positiva omställningen inom kollektivtrafiken riskerar att brytas till följd av oklara regler”, skriver Sveriges Bussföretags vice vd Anna Grönlund i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
Hon varnar där för att det finns en risk att busstrafiken backar åtskilliga år med mer fossilt i tankarna.
Hon pekar på att regeringen ännu inte har gett branschen besked om skatterna för förnyelsebara och fossilfria drivmedel efter 2018 (hydrerad vegetabilisk olja, HVO) och 2020 (biogas). Det håller tillbaka bussföretagens investeringar i nya fordon och tankställen.
Anna Grönlund varnar också för att lägga in alla drivmedel, rena inräknade, i samma kvot- och reduktionspliktskorg.
”Det riskerar att minska tillgången på höginblandade drivmedel. Tillgången till biobränsle som HVO är redan idag begränsad och vid en starkt ökad efterfrågan till följd av reduceringsplikt kan brist uppstå eller medföra stora prishöjningar på ren HVO. En reduceringsplikt kan därför innebära att hela busstrafiken, som redan idag till drygt 75 procent kör helt förnyelsebart, skulle backa åtskilliga år med mer fossila drivmedel i tankarna”, skriver Sveriges Bussföretags branschchef.
Lämna ett svar