
Västerbottens länstrafik är ett av de länstrafikbolag som i fjol hamnade i bötestoppen för att inte ha följt upphandlingslagen. Foto:Ulo Maasing.
Två länstrafikbolag finns bland de fyra aktörer som i fjol fick betala mest i böter, eller upphandlingsskadeavgift, som det egentligen heter, för att inte ha följt lagen om offentlig upphandling. Det framgår av Konkurrensverkets årsredovisning.
Det är Länstrafiken i Västerbotten som fick böta 1,9 miljoner kronor och Västernorrlands läns trafik (Din Tur) som fick böta 1,7 miljoner sedan Konkurrensverket dragit de båda länstrafikbolagen inför rätta. Konkurrensverket ansåg att de båda länstrafikbolagen hade köpt nya biljetthanteringssystem utan att först genomföra en annonserad upphandling.
Bakgrunden är att de båda länstrafikbolagens leverantör av biljettsystem, CPT Nordic, gick i konkurs senhösten 2008. Norska Fara erbjöd sig att hålla liv i systemet, men meddelade senare med kort varsel att åtagandet var begränsat.
För länstrafikbolagen blev det bråttom att lösa situationen. Man räknade med att en regelrätt upphandling skulle ta två år. Om Fara skulle få affären skulle det hela gå mycket snabbare, samtidigt som man skulle kunna använda den gamla hårdvaran, vilket i sin tur skulle spara pengar.
Konkurrensverket ansåg att den brådska som uppstod borde ha kunnat förutses av länstrafikbolagen, bland annat eftersom det inte fanns några avtal som långsiktigt säkrade drift och underhåll av de äldre biljettsystemen. Man fick också rätt i Kammarrätten i Sundsvall.
Totalt fick statskassan i fjol in drygt 30 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgifter enligt verkets årsredovisning. Mest fick Haninge Bostäder betala, 9 miljoner. Stockholms läns landsting fick böta 1,8 miljoner, Länstrafiken i Västerbotten 1,9 miljoner och Västernorrlands läns trafik 1,7 miljoner.
Haninge bostäder betalade 98 av 30 miljoner…?