
Hur bytespunkter är utformade är viktigt för om resenärerna ska uppfatta byten som negativa. Foto: Ulo Maasing.
Trots att bytespunkter har börjat stå i fokus mer än tidigare har det gjorts få undersökningar om hur resenärer med kollektivtrafik upplever existerande bytespunkter. Samtidigt kommer utvecklingen av kollektivtrafiken troligen att göra det vanligare att resenärer måste byta under resans gång. Och det behöver inte göra att de blir mer missnöjda med resan – men då måste bytespunkterna leva upp till resenärernas krav. Det konstateras i en ny rapport från Transportøkonomisk Institut (TØI) i Norge.
I rapporten har forskarna på TØI försökt ta reda på hur bytespunkter kan utformas så att kollektivtrafikens konkurrenskraft stärks gentemot bilen.
De konstaterar att punktlighet och snabbhet är de faktorer som är viktigast för att resenärer ska vara nöjda med sin resa. Bytespunkter måste därför utformas så att det går snabbt för de resande att byta. Resenärer som byter under resan är inte nödvändigtvis mindre nöjda med sin kollektivresa. Dock är andelen nöjda resenärer bland dem som byter lägre än bland dem som inte byter.
Även om det inte finns en enda standardutformning för bra bytespunkter måste de utformas så att nackdelarna med bytet reduceras. Bytespunkter måste utformas och designas så att de underlättar bytet för olika grupper resande och bidrar till optimal trafik i och genom bytespunkten.
Som grund måste det finnas bra linjenät som bidrar till en effektiv förbindelse till och från en rad målpunkter, konstaterar rapporten från TØI som du kan ladda ner här, både i engelsk och norsk sammanfattning liksom hela rapporten på norska.
Lämna ett svar