Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Borås kollar på kontaktlösa elbussar

Dagens gasbussar i Brås ska efterhand ersättas av  elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Dagens gasbussar i Brås ska efterhand ersättas av elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Borås ansluter sig till de svenska städer som planerar en övergång till eldriven busstrafik. En av möjligheterna är att införa drift med batteribussar som laddas induktivt, alltså kontaktlöst. Lösningen ska utredas efter ett förslag från en moderat kommunpolitiker i Borås, Nils-Åke Björklund.

I de mål för kollektivtrafiken som Borås stad har satt upp tillsammans med Västra Götalandsregionen och Västtrafik slås det fast att ”Borås kollektivtrafik ska ligga i framkant i teknikutvecklingen och utnyttja den senaste tekniken för att reducera kollektivtrafikens miljöbelastning.

Västtrafik har också fått i uppdrag från regionen att utreda och införa eldrift i befintliga avtal mellan 2016-2019. Som första stad i regionen utanför Göteborg är Borås aktuellt för elbussar. Nu ska frågan om induktivt laddade elbussar utredas inom ramen för BRT-projektet i Borås (BRT=Bus rapid Transit, superbussar).

Linje 2 i Borås är tänkt att bli stadens första elbusslinje. Avsikten hos Västtrafik och Borås Stad är att på sikt sedan utöka antalet linjer med eldrivna bussar. Det kan vara bussar som helt går på el eller är el/gashybrider.

Bland de frågor som staden och Västtrafik ännu måste reda ut finns frågan om vem som ska ha ansvar för utbyggnad och drift av laddinfrastrukturen för elbussarna.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)