Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny Tourismo från Mercedes-Benz

Strikt fotoförbud rådde när Mercedes-Benz på torsdagen gav journalister en smygpresentation av nya generationen av turistbussen Tourismo. Bild: Daimler Buses.

Strikt fotoförbud rådde när Mercedes-Benz på torsdagen gav journalister en smygpresentation av nya generationen av turistbussen Tourismo. Bild: Daimler Buses.

Under strikt fotoförbud presenterade Mercedes-Benz på torsdagen en ny generation av sin populära turistbuss Tourismo. Den nya Tourismon kommer till en början att finnas i fyra versioner från 12 till 14 meter. Lanseringen sker i juni och nya Tourismo kommer att ersätta lyxturistbussen Travego som i framtiden inte kommer att säljas i Västeuropa.

Kunder till Daimler Buses som vill ha en turistbuss i lyxsegmentet kommer i framtiden att hänvisas till Daimler Buses andra europeiska bussmärke Setra.

Det är den tredje generationen av Tourismo som därmed gör entré på marknaden. Modellen lanserades 1994 som O-350 Tourismo och sedan dess har Tourismo tillverkats i 26 000 exemplar.

När nya Tourismo RHD presenteras, först i juni och senare på Busworld i Kortrijk i höst kommer den att finnas i fyra längder: tvåaxlig som 12,3 och 13,1 meter lång buss samt 13,1 och 13,9 meter i treaxlig version.

Designen skiljer sig avsevärt från dagens Tourismo med ett nytt front och bakparti som uppges innebära en förbättrad aerodynamik, en luftmotståndskoefficient på 0,33 och därmed en enligt tillverkaren avsevärt minskad bränsleförbrukning. Vid högre hastigheter sänker sig bussen  automatiskt fem centimeter, vilket bidrar till lägre luftmotstånd.

Som motoralternativ för Tourismo RHD finns Mercedesmotorerna OM936 på 7,7 liters cylindervolym och en effekt på 354 hästkrafter (260 kW) till 10,7-litersmotorn OM 470 på 456 hk (335 kW).

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)