Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Praktfull förlustaffär för Nobina

En av Nobinas hybridbussar i Trtomsö.Foto: Calflier001/Wikimedia Commons.

En av Nobinas hybridbussar i Tromsö. Foto: Calflier001/Wikimedia Commons.

Tätortstrafiken i den norska staden Tromsö har visat sig vara en rejäl förlustaffär för bussoperatören Nobina. Företaget har inte tjänat en enda krona på trafiken under de fem år man kört trafiken. Istället har förlusterna hopats, 20 – 30 miljoner om året enligt den norska dagstidningen Nordlys.

Nobina har avböjt att för tidningen kommentera förlusterna, men Nordlys konstaterar att enligt Nobinas egna årsredovisningar har företaget varje år sponsrat busstrafiken i Tromsö med tiotals miljoner. Fram till februari 2016 uppgår förlusten till 90 miljoner kronor.

Till den norska nyhetssajten Nord24.no säger Nobina Norges tillförordnade vd Joh Hovde att ”det har varit en utmanande tid”.

Trafikavtalet löper på sex år och går ut i februari nästa år, men Troms fylkeskommune (motsvarande landstinget) har utnyttjat sin rätt att förlänga avtalet under ytterligare ett år medan man filar på ett nytt upphandlingsunderlag.

Enligt Nordlys sa Nobina, när man vann upphandlingen med en rad detaljkrav, ja till en rad krav som  sedan har stått företaget dyrt. Vägnätet i Tromsö är speciellt topografiskt och med vädermässiga förutsättningar som är svåra. Det visade sig snabbt att de 30 hybridbussar som Nobina åtagit sig att köra inte alls passade förutsättningarna. Tidtabellerna visade sig också omöjliga att hålla och Nobina hamnade i rättsliga tvister med Troms fylkeskommune.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Varför ska landsting och kommuner envisas med att lägga ut kollektivtrafik på entreprenad? Varför kan de inte skilja på effektivitet och lönsamhet? Pengar går aldrig att tjäna, annat än för vissa trafikföretag. Lägsta anbud blir som ”gungorna och karusellen”. Tromsö, där bussarna inte klarar vägarna,.är ett praktexempel.
    Passagerarna har ett annat intresse och blir mest lidande. Se busstrafiken i Stockholms innerstad. Keolis tror att hastighet är främsta kriteriet. Vi som väljer buss ser täthet mellan bussar och hållplatser som viktigast. Vi vet att bussar kan fastna i köer. Ytterst få åker stombuss från ändhållplats till ändhållplats, så några minuters tidsvinst är ointressant. Keolis missar också att många använder buss som tvärförbindelse mellan T-banelinjer, t ex mellan Fridhemsplan – Hornstull, Odenplan – KTH, Odenplan – Universitetet, Östermalmstorg/Birger Jarlsgatan – Slussen. Även där är turtäthet viktigast.
    Det vettigaste är att betala kollektivtrafik via skattsedeln. Inga kort, inga spärrar, inga kommungränser… Mängder av resurser skulle friges och bidra till effektivitet och trivsel. En REGION STOCKHOLM är lösningen, som i Skåne och Västra Götaland.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)