Västtrafik får kritik för att ha tecknat ett ramavtal för bland annat färdtjänst med en alltför lång avtalstid. Kritiken kommer från den oberoende expertgruppen Konkurrenskommissionen som inrättades 1994 av Den Nya Välfärden. Kommissionens uppgift är att att bevaka och uppmärksamma snedvridning av konkurrens med offentliga medel.
Bakgrunden till kritiken är att Västtrafik har upphandlat färdtjänst, skolskjuts och sjukresor för en period på fem år.
Kommissionen framhåller att det vid den här typen av offentlig upphandling av ramavtal är viktigt att avtalsperioden inte görs för alltför lång. Annars riskerar konkurrensen att utarmas, genom att företag som inte tilldelas kontrakt hinner slås ut från marknaden. Enligt lag får då inte ett ramavtal omfatta mer än fyra år om det inte finns några särskilda skäl till en längre avtalstid.
Men några sådana skäl har Västtrafik inte kunnat visa, varför den femåriga avtalstiden är olaglig. Det kommunala trafikbolaget tvingas nu att göra om hela upphandlingen efter en dom i förvaltningsrätten, konstaterar Konkurrenskommissionen.
– Den aktuella fyraårsbegränsningen har funnits med i upphandlingsbestämmelserna sedan 2008 och borde vid det här laget vara väl känd för Västtrafik. Det finns därför skäl att rikta kritik mot bolaget som tydligen behöver se över sina upphandlingsrutiner, säger Lennart Göranson, ledamot i Konkurrenskommissionen.
– Trots att domstol har beslutat att upphandlingen måste göras om påstår Västtrafik att det har förelegat skäl för en avtalstid om 5 år. Bolaget påstår också att det inte tänker ändra sina upphandlingsrutiner, vilket är anmärkningsvärt.
Lämna ett svar