Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mobilen ska väcka kollektivtrafikens kunder

Bussen dominerar kollektivtrafiken även i Oslo. Foto: Ulo Maasing.

Bussen dominerar kollektivtrafiken även i Oslo. Foto: Ulo Maasing.

Om bussen eller tåget är försenat kan resenärerna automatiskt väckas tidigare så de hinner till jobbet i tid. Det är en av de allt mer personligt anpassade tekniska lösningar som Ruter, trafikhuvudman i Oslo och Akershus, ser framför sig inom en relativt nära framtid, skriver Teknisk Ukeblad.

– Vi ser framför oss en lösning där vi direkt kan gå in på kundens mobiltelefon och styra väckarklockan om vi ser att den kollektivtrafik de brukar ta på morgonen är försenad eller om det har skett någon avvikelse, säger Ruters chef Bernt Reitan Jensen till Teknisk Ukeblad.

Han presenterade sin syn på kollektivtrafikens framtid i samband med att Ruter på onsdagen på en presskonferens i Oslo summerade utvecklingen i Osloregionen i fjol. Med 350 miljoner påstigande slog Ruter i fjol nytt resanderekord. Tillväxten var i fjol 4,9 procent eller 44 000 fler dagliga påstigande jämfört med 2015 i Oslo. I Akershus var ökningen 6,1 procent. För första gången gjordes det i Oslo i fjol fler kollektivresor än  bilresor.

Men Reitan Jensen menade att det måste till mer än nya busslinjer och mer plats i kollektivtrafiken om den ska säkra en tillväxt även i framtiden.

– Branschen står inför sina allra största utmaningar någonsin. Dem löser vi inte utan ny teknologi och digitalisering, sa Reitan Jenssen.

Ruters app har blivit en stor framgång och levererar kontinuerligt en stor mängd data om hur  kunderna har rest, reser och kommer att resa.

– Genom den information vi får genom appen berättar kunderna allt mer om vad de gör och vart de ska. Det skapar en otroligt spännande plattform för oss att utveckla nya lösningar, säger Reitan Jenssen till Teknisk Ukeblad.

Bussen dominerar kollektivtrafiken även i Osloregionen. Antalet påstigande var i fjol 147 miljoner, en ökning med 4,4 procent. Tunnelbanan hade 106 miljoner påstigande (+11,7 %), spårvagnarna 53 miljoner påstigande (-2,7 %), tåg 40 miljoner påstigande (+0,8 %) och båtar 4,6 miljoner påstigande (+3,0 %).

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)