Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

32 elbussar till Malmö

En av Ängelholms batteribussar. Hösten 2018 får Malmö 32 nya elbussar som likt bussarna i Ängelholm ska köras av Nobina. Bild: Nobina.

En av Ängelholms batteribussar. Hösten 2018 får Malmö 32 nya elbussar som likt bussarna i Ängelholm ska köras av Nobina. Bild: Nobina.

Marknaden för elbussar börjar nu skjuta fart i Sverige. På tisdagen klubbade regionfullmäktige i Region Skåne satsningen på en elektrifiering av två busslinjer i Malmö, linjerna 3 och 7. Trafiken med elbussar ska komma igång hösten 2018 och omfattar totalt 32 elbussar. Därmed blir Malmö andra stad i Skåne med elbussar i stadstrafiken om man inte räknar trådbussarna i Landskrona.

Linje 7 kräver tolv tursatta elbussar och inriktningen är att bussarna ska laddas vid laddstationer på ändhållplatserna. Kommunen ska sätta upp och äga, driva och underhålla laddinfrastrukturen och svara för att elleveranserna fungerar.  Linje 3 kräver 17 tursatta bussar som ska laddas i depå nattetid. Dessutom ska det finnas en vagnreserv på tre bussar. Påstigning ska vara möjligt i samtliga dörrar.

Själva bussarna ska köpas in av den nuvarande operatören för stadsbussarna i Malmö, Nobina. Företagets trafikavtal sträcker sig till 2019 med möjlighet till förlängning till 2021, samtidigt som bussarnas kommersiella livslängd bedöms vara 15 år.

För att göra investeringen till en rimlig risk för Nobina införs en övertagandegaranti som utlöses om en annan operatör vinner den kommande upphandlingen då Region Skåne löser bussarna till ett angivet restvärde. Sedan är det öppet för om regionen ska äga bussarna och leasa dem till den nya operatören, eller om denna ska äga bussarna.

Övergången till eldrift på de båda busslinjerna handlar inte bara om att ersätta dagens gasbussar med elbussar. En rad andra åtgärder planeras också för att ge trafiken ett rejält lyft. Framkomligheten för bussarna ska bli bättre genom nya kollektivtrafikkörfält, signalprioritering i korsningar och hastighetshinder som aktiveras om bussarna kör för fort i stället för som  nu permanenta hastighetshinder.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)