Antalet resenärer utan giltig biljett som bötfälldes i SL-trafiken, alltså kollektivtrafiken i Stockholms län, ökade kraftigt i fjol enligt en rapport från trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting. Jämfört med 2016 ökade antalet tilläggsavgifter (som det egentligen heter) med 21 procent, jämfört med året innan. Men det innebär inte att fler fuskar, snarare att kontrollerna har blivit effektivare och informationen bättre.
Mellan år 2014 och 2016 har antalet tilläggsavgifter ökat med mer än 117 procent.
Den totala andelen fuskåkare under år 2016 var 3,08 procent. Jämfört med år 2015 var fusket år 2016 ca 0,6 procentenheter lägre.
Fusket innebar att SL tappade intäkter på cirka 267 miljoner kronor i fjol. Värsta fuskmånaden var liksom tidigare augusti då 4,34 procent av resenärerna fifflade med biljetten. Lägst var fusket i maj med 2,4 procent fuskare.
Men det kommer att bli tuffare för den som inte gör rätt för sig i kollektivtrafiken i Storstockholm. Just nu upphandlar SL kontrollverksamheten. Det nya avtal som ska börja gälla i januari nästa år kommer bland annat att innehålla krav på en fördubbling av antalet biljettkontroller. Samtidigt blir det dyrare att fuska eftersom tilläggsavgiften höjs från 1200 kronor till 1500 kronor.
SL vill också avskaffa SMS-biljetterna vid årsskiftet eftersom fusket med dessa är utbrett, samtidigt som få använder dem. Bara två procent av enkelbiljetterna är SMS-biljetter.
Polisens kris slår också mot biljettkontrollerna i SL-trafiken. Polisen har de senaste åren minskat sin närvaro vid biljettkontroller, något som trafikförvaltningen beklagar ”eftersom polisiär närvaro ger större möjligheter att stävja fusket. Bland annat med bakgrund av detta har biljettkontrollen inte kunnat verka i vissa delar av länet på grund av en allt för stark hotbild mot kontrollanterna.”
Lämna ett svar