Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolisdotter köper elbussar från BYD

BYD fortsätter att göra inbrytningar på den europeiska elbussmarknaden.

BYD fortsätter att göra inbrytningar på den europeiska elbussmarknaden.

Den kinesiska elbusstillverkaren BYD fortsätter att göra inbrytningar på den europeiska bussmarknaden. Transportjätten Keolis holländska dotterbolag Syntus har nu placerat sin första order hos BYD. Ordern omfattar nio 12-meters, batteribussar för trafik i städerna Amersfoort och Almere.

Samtliga bussar har tre dörrar och är de första elbussarna i respektive stad. Men även om det i det hjär fallet handlar om en relativt liten order är Holland just nu snabbt på väg att bli ledande i Europa när det gäller batteribussar.

Nyligen beställde således Transdevägda Connexxion 100 elektriska ledbussar från VDL för trafik i sydvästra delarna av Amsterdam, bland annat på en BRT-linje. Likaledes Transdevägda Hermes satte i vintras in 43 batteridrivna ledbussar från VDL i trafik i staden Eindhoven. Flera holländska städer och regioner har också en uttalad ambition att de närmaste åren helt gå över till elbussar.

Connexxion beställde tidigare i år åtta batteribussar från BYD för trafik i staden Haarlem. Andra städer i Europa som under vintern har beställt elbussar från BYD är Nottingham (13 bussar) och Turin (19 bussar). Tidigare i april öppnade BYD sin första europeiska monteringsanläggning i Ungern och en fabrik är även planerad i Frankrike.

När intresset för elbussar ökar i Europa vässas också konkurrensen bland elbusstillverkarna. Den polska busstillverkaren Solaris har fått en beställning på en batteribuss från bussföretaget Sales-Lenz i Luxemburg. Ordern kan förefalla liten, men är ett uttryck för att operatören vill jämföra elbussar från olika tillverkare.

SalesLenz är nämligen en av Volvos tidiga kunder när det gäller elektrifierad busstrafik. Man har 24 Volvo hybridbussar och 12 Volvo Electric Hybrid samt har beställt fyra Volvo 7900 Electric som ska sättas i trafik under våren och försommaren.

I februari invigdes i Luxemburg två laddstationer från ABB för fem elhybridbussar från Volvo. Stationerna är belägna vid centralstationen i hertigdömets huvudstad och följer OppCharge, det öppna gränssnittet som en rad busstillverkare anslutit sig till, bland dem just Solaris.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)