Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tysk storstad släpar allt mer

Ett av Münchens nya "busståg", bestående av ern Solaris Urbino stadsbuss med släp från Hess. Foto: MVG.

Ett av Münchens nya ”busståg”, bestående av ern Solaris Urbino stadsbuss med släp från Hess. Foto: MVG.

Den bayerska storstaden München fortsätter att satsa på bussar med släp i stadstrafiken. Nu har lokaltrafiken där, Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG) satt ytterligare tio bussar med släp i trafik. Släpen används i högtrafik för att öka kapaciteten, samtidigt som lösningen är mindre kostnadskrävande än ledbussar.

Busståg, Buszüge, kallar MVG sina bussar med släp. Ekipagen är totalt 23 meter långa och har 30 procent större passagerarkapacitet än ledbussar.

De tio nya ekipagen utgörs av en konventionell, 12-meters Solaris Urbino låggolvsbuss och ett 10,86 meter långt släp från Solaris/Hess. Bussen har kapacitet för 66 resenärer, släpet för 64.

Med de nya bussarna son har satts i trafik i dagarna har MVG 47 egna ”busståg”. Dessutom har andra bussföretag som kör åt MVG 15 ekipage.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)