Små, elektriska taxipoddar, formellt EU-mopeder, ska från onsdagen erbjuda ett alternativ till bil, taxi och buss i Stockholms innerstad. Priset för att bli skjutsad frön dörr till dörr i taxipod ligger i nivå med vanliga enkelbiljetter i kollektivtrafiken. Och alla kan bli delägare i företaget, Bzzt Stockholm. Målet är att det till hälften ska ägas av kunderna genom så kallad crowdfunding.
Vid starten på onsdagen kommer Bzzt att ha 18 poddar och drygt 60 förare men siktet är inställt på 200 poddar i slutet av nästa år. I startskedet begränsar man sig till att köra inom tullarna i Stockholm, dock ej på Södermalm men framöver ska det enligt företaget ”krylla av poddar på stan”.
I samband med lanseringen på onsdagen börjar man sälja aktier på crowdfundingplattformen FundedByMe.com.
Att resa med taxipod kommer att kosta 3 öre/meter, vilket omräknat betyder att en resa på 1,5 kilometer kostar 45 kronor. Det kan jämföras med fullpriset för en enkelresa med SL som är 43 kronor. Eller enbart framkörningsavgiften hos Taxi Stockholm.
Enligt företaget har man anställda förare som får en juste timpeng, även när de inte har körningar. Bzzt uppger också att man har tecknat kollektivavtal med Transport. ”Något som inte är speciellt vanligt i taxibranschen”, konstaterar man syrligt.
Själva tjänsten är helt appbaserad. Kunden beställer en podtaxi med en app och betalningen sköts automatiskt när man hoppar av. Det hela bygger på ett egenutvecklat mjukvarusystem som håller koll på poddarna, fördelar körningar och hjälper förarna att navigera i stan.
Poddarna, som tillverkas i Trollhättan, är små, trehjuliga fordon som drivs helt av miljömärkt el.
Förutom föraren kan två passagerare åka i en pod. Poddarna är klassade som EU-mopeder och har en toppfart på 45 kilometer i timmen. Räckvidden på en laddning är 6 – 7 mil. Alla sittplatser är försedda med trepunktsbälten. Vid dåligt väder sätter man på tygdörrar som ska hålla vädret ute, vid kyla sätts värmefläktar in.
Eftersom poddarna är klassade som EU-mopeder omfattas de inte av taxilagstiftningen och betraktas därför inte som taxi i lagens mening. Bzzt kräver således inte taxilicens av förarna, inte heller fast taxameter. Däremot är det ett krav från företaget att förarna har B-körkort.
Att man kan hålla priser i nivå med kollektivtrafiken beror enligt Bzzt på ett antal faktorer. Fordonen är billiga i inköp (bara en fjärdedel så dyra som en bil). De är energieffektiva och enkla att serva. Bzzt saknar telefonväxel och är dessutom enligt egen utsgo mycket effektiva.
– En vanlig taxi kör bara kunder 15 minuter per timma i snitt, resterande tid tillbringar den i taxifickor eller på väg till och från kunderna. Vårt system gör att vi kan fördela bokningar på ett smartare sätt, vara på plats snabbare och ta fler körningar på kortare tid, uppger företaget.
Lämna ett svar