Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dalatrafik vann långvarig kamp om kameraövervakning

Dalatrafik nyanställer 35 medarbetare.

Dalatrafik har vunnit långvarig kamerastrid.

Nu är det klart att Dalatrafik får ha kameraövervakning på stadsbussarna i Borlänge samt på bussarna mellan Falun och Borlänge. Dalatrafik har länge velat ha kameraövervakning där, men länsstyrelsen i Dalarna har envist motsatt sig det.

På fredagen beviljade dock förvaltningsrätten i Falun tillstånd till kameraövervakning på de aktuella busslinjerna.

Länsstyrelsen beslutade den 28 januari 2016 att avslå ansökan om kameraövervakning på Dalatrafiks bussar. Dalatrafik överklagade beslutet till Förvaltningsrätten i Falun. Länsstyrelsen har dock under handläggningen i förvaltningsrätten medgett att tillstånd beviljas på tre busslinjer inom Borlänge kommun.

Förvaltningsrätten går i dagens beslut ett steg längre och ger tillstånd till kameraövervakning för hela stadstrafiken i Borlänge kommun och även för de bussar som trafikerar sträckan mellan Falun och Borlänge.

Skälet att tillstånd medges är att de flesta störningarna har rapporterats från dessa områden. Störningarna utgörs bland annat av hotfulla, våldsamma och allmänt stökiga passagerare samt stölder och skadegörelser. Intresset av att förebygga, avslöja och utreda brott anses därför framträdande. Förvaltningsrätten bedömer dessutom att resorna är så pass korta de inte är så integritetskänsliga som längre resor kan vara.

I övriga delar av länet anser förvaltningsrätten att Dalatrafik inte har visat att intresset av övervakning är större än den enskildes intresse av att inte bli övervakad.

Förvaltningsrätten framhåller också att en viktig del av bedömningen har varit det sätt som Dalatrafik avser att utföra övervakningen på. Övervakning kommer att ske genom fasta kameror som är påslagna endast då bussen är igång. Inspelningarna krypteras och lagras på en hårddisk i bussen under 72 timmar och endast polisen kan få tillgång till informationen.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)