Volvo Bussar fortsätter sin offensiv när det gäller elektrifierad kollektivtrafik med buss. På den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s mässa och världskongress som inleds på söndagen i Montreal, Kanada kommer Volvo bland annat att presentera en ny elbuss från sitt nordamerikanska dotterbolag Nova Bus.
Hittills har Volvo och Nova Bus sålt 4 250 elektrifierade bussar.
– Vi är stolta att vara en de ledande globalt i den här utvecklingen. Som en av världens största tillverkare av stads- och långfärdsbussar har vi ett samhällsansvar. Och vi är övertygade om att vi kan göra skillnad, genom att vara drivande i utvecklingen mot hållbar kollektivtrafik, säger Volvo Bussars vd Håkan Agnevall.
Volvo har hittills sålt drygt 3 400 hybrider, elhybrider och helt eldrivna bussar under eget varumärke. Dotterbolaget Nova Bus svarar för ytterligare 950 hybridbussar.
I början av året fick Volvo sin enskilt största order på elhybridbussar, 90 stycken, till städerna Namur och Charleroi i Belgien. Det senaste steget på produktsidan är en ny, helt eldriven 40′ (12,2 m) buss – Nova LFSe – som visas på UITP.
De tre första exemplaren kommer starta i trafik i Montréal inom kort.
Precis som i Volvos elbussar och laddhybrider, snabbladdas batterierna i Nova LFSe med hjälp av en pantograf, där laddningen sker via bussens tak. En laddning på 3-6 minuter räcker för omkring 15 km körning.
Laddstationen är baserad på det gemensamma gränssnittet – OppCharge – som Volvo utvecklat tillsammans med bland andra Siemens och ABB, och som gör det möjligt för elbussar av olika fabrikat att använda samma laddstation. OppCharge följer ACEA:s (European Automobile Manufacturers Association) rekommendationer och används redan i ett flertal länder.
Bussmagasinet är som enda svensk fackmedia på plats på UITP:s världskongress.
Lämna ett svar