Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Första soldrivna bussarna i reguljär trafik

En av de solenergidrivna bussarna i Brighton. Foto: Stuart Jones.

En av de solenergidrivna bussarna i Brighton. Foto: Stuart Jones.

Europas troligen första bussar som drivs med solenergi har nu satts i reguljär linjetrafik. Bussarna, två citrongula Optare Solo prydda med en glad sol, trafikerar linje 52 i staden Brighton på den engelska sydkusten. Det är bussföretaget The Big Lemon, med tidigare brittiske transportministern Norman Baker som vd, som har startat den unika trafiken.

Och solenergin räcker inte bara till att driva själva bussarna utan också till trådlöst internet ombord, liksom till laddstationer med USB där resenärerna kan ladda sina telefoner eller surfplattor.

Den första bussen sattes i trafik den gångna veckan, den andra kommer snart.

Egentligen är lösningen så enkel att den är smart. Bussbolaget har monterat solpaneler på depåtaket. Solpanelerna genererar el som matas in i elnätet varifrån bussarna sedan ”tankas” nattetid via två 32 amperes, trefasladdare på 415 volt. Även mulna dagar fungerar elproduktionen från solpanelerna.

Laddningen är inte tillräcklig för att klara en hel dags drift, utan under lågtrafik måste bussarna förbi depån för att få mer energi. En snabbladdningsstation vid ena ändhållplatsen skulle göra detta depåstopp överflödigt.

Själva batterierna är litiumjärnfosfatbatterier, tillverkade i Kina. Den elektriska drivlinan är tillverkad av det brittiska företaget Magtec som har installerat sitt system i omkring 120 Optarebussar. Systemet finns också för större bussar, bland annat i en treaxlig dubbeldäckad sightseeingbuss som går i trafik i USA:s huvudstad Washington. Transdev har också dubbeldäckare med systemet i trafik i York i Storbritannien.

I samband med premiären i Brighton uppgav Magtec att en konvertering från konventionell buss till batteridriven elbuss med deras system kostar mellan 95 000 och 160 000 pund (1,1 – 1,9 miljoner kronor) beroende på systemets storlek och orderstorleken.

The Big Lemon är inte ett bussbolag som alla andra. Bortsett från att man nyligen väckte stor uppmärksamhet när man värvade förre transportministern Norman Baker som vd är företaget lokalt finansierat, till stor del genom så kallad crowdfunding eller gränsrotsfinansiering.

Det är en modern metod för att finansiera projekt eller ideer genom att intresserade eller konsumenter i förväg skjuter till pengar till projektet. Gräsrotsfinansiering har blivit ett allt mer populärt sätt att finansiera kulturprojekt. Det kan också handla om miljöprojekt, välgörenhetsprojekt, journalistiska projekt, artister som söker stöd från sina fans eller att samla in startkapital för ett företag. Eller som i det här fallet: få ett lokalt bussbolag att köra bussar som drivs med solenergi.

Satsningen på elbussarna klarade man genom att hitta 166 lokala finansiärer som köpte obligationer för totalt 250 000 pund. Dessutom fick ma ett energipris från ett lokalt energibolag på 12 500 pundvilket räckte till de hälften av det kapital som krävdes för de 120 solpanelerna. Resten skakade man fram genom gräsrotsfinansiering.

Företaget har tretton bussar, varav sju turist- eller långlinjevagnar. Man har inte satsat på en nhy vagnpark, utan äldre bussar som man från början har ställt om för drift med biodiesel och kört på lokalt restaurangavfall, förutom de två elbussarna som drivs med solenergi.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Tänk vad människan kan göra om man ”tänker utanför boxen”.

    Skicka gärna artikeln till IBRAHIM BAYLAN, DANIEL HELLDÉN och KRISTOFFER TAMSONS.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)