
Bussföraren P-O Ängegärd: Jag har ofta funderat på om Kommunal förstår sig på hur beställningstrafik med buss fungerar.
Är Kommunal säkert på att man företräder de bussförare som kör beställningstrafik när det gäller ett förslag från EU-kommissionen när det gäller kör- och vilotider. Det frågar bussföraren P-O Ängegärd i den här debattartikeln.
Jag har ofta funderat på om Kommunal förstår sig på hur beställningstrafik med buss fungerar. Nu blev den frågan aktuell igen.
Nyligen kom det ett upprop från Kommunal med en uppmaning att skriva under för att hindra försämrade villkor för chaufförer enligt ett förslag som ska beslutas av EU-kommissionen den 31 maj.
I den korta texten, där det står att Kommunal ser allvarligt på förslaget, finns en hel massa konstigheter.
Kommunal skriver att man enligt det nya förslaget kan få köra dubbelt så många dagar utan vilodag. Från dagens 6 dagar, till 8 eller 12 dagar.
Vi har redan nu en 12-dagarsregel som säger att man kan få köra en och samma grupp upp till 12 dagar på en rundresa med bussresa. Vi som kör beställning vet ju att många turistresor är längre än sex dagar, vi vet också hur oerhört krångligt och fördyrande det skulle bli om vi skulle t.ex. flygas hem från Europa och få en annan chaufför som tar över bussen för de sista dagarna.
Den som har kört beställningstrafik vet också att man som chaufför har med sig en hel massa packning och utrustning som är privat, och som man vill ha med sig hem. Det är inte smidigt att fixa det när chaufför och buss separeras efter halva resan.
Det är alltså en förenkling för oss som chaufförer att vi får köra hela resan själva.
Kommunal skriver att man inte kommer att få rätt till motsvarande en ledig helg efter två veckors arbete.
Det finns ingenting, absolut ingenting, i de nuvarande Kör- och vilotiderna som ger oss rätt till ledighet över helgen. Det finns en veckovila om 45 timmar varannan kalendervecka, men inget om att den ska tas ut på helgen eller överhuvudtaget vilka dagar vilan ska vara. Man kan faktiskt enligt nuvarande regelverk jobba upp till 21 dagar utan 45-timmars sammanhängande ledighet, vare sig på helg eller i veckan. Min uppmaning är helt enkelt att Kommunal läser på regelverket och använder de definitioner som finns där när man uttalar sig. Det går inte att använda brist på helgledighet som ett argument för försämring.
Kommunal skriver att vilotiden inte ska få tas ut förrän föraren nått slutdestinationen.
Den som tycker att det är en försämring att vilotiden kan skjutas upp tills man når slutdestinationen har nog aldrig fastnat i en kö i Tyskland och haft en halvtimme kvar till övernattningshotellet när tiden gått ut. Enligt nuvarande regler ska vi då stanna på första bästa parkeringsplats, med 50 pers i bussen, och beställa ersättningsbuss för passagerarna. Vad vi själva ska göra är oklart.Vi får inte åka någonstans, eftersom resan till och från bussen är ”annat arbete”, så vi får nog bo kvar i bussen den natten…
Med det nya förslaget får vi köra oss själva, bussen och passagerarna till hotellet med gott samvete. Vari ligger försämringen?
Kommunal vill sätta stopp för det här förslaget. Är Kommunal säkra på att man företräder chaufförerna i beställningstrafiken när man agerar för att stoppa förslaget?
P-O Ängegärd
Aneby
– skrev PO Ängegärd, egen företagare, researrangör mm. Om Ängegärd företräder fler än sig själv och sina uppdragsgivare i bussbranschen framgår inte alls. Transparent? Vet ej. Men det kanske är det som är POÄNGen?
Transparent – med ”Ruckel på hälleberget” som namn på avsändaren…
Men det stämmer i sak – jag ordnar några enstaka resor om året som liten hobbyverksamhet. Mest för att det är kul.
När jag skriver mot Kommunals upprop är det som medlem i Kommunal, och med åsikten att facket är viktigt. Fackets roll är för viktig för att slarvas bort med faktafel och dåligt underbyggda argument.
Min önskan är att Kommunal ska kunna företräda oss turistbusschaufförer, för det är det som är min huvudsakliga sysselsättning sedan ganska många år, på ett adekvat sätt. Annars tappar ju Kommunal sin relevans och då ser turistbusschaufförerna det allt mer meningslöst att vara med i Kommunal.
”Facket är viktigt totalt sett. Därför ska Kommunal inte slarva bort sin relevans genom dålig faktakunskap, och dålig kännedom om verksamheten.” skrev jag på Kommunals Facebook. Och det är grunden till att jag lägger mig i debatten.
Jag har fått lite frågor om mitt exempel på 21 dagars körning i rad. Här kommer förklaringen.
Varannan kalendervecka ska man ha 45 tim sammanhängande veckovila.
Om veckovilan går över natten söndag/måndag kan man välja om den ska räknas till veckan före eller veckan efter.
Om man då har ledigt 45 tim som sträcker sig in på måndag v 1, så kan man räkna den vilan till vecka 1.
Likaså kan man ha 45 tim från söndag kväll v3 och då räkna den ledigheten till v 3.
Därmed har man klarat villkoret på en 45-timmars sammanhängande veckovila varannan kalendervecka.
Därutöver får man och kan man ha hur många reducerade vilor som helst. Det finns inget krav på dem mer än att de ska vara minst 24 timmar. De kan alltså börja vid lunch den ena dagen och sluta vid lunch den andra dagen.
Därmed är det möjligt att ha körtid samtliga 21 dagar i rad från måndag v 1 till och med söndag v 3.
Kompensation för de reducerade vilorna ska tas ”före utgången av tredje veckan efter veckan ifråga”. Dvs man behöver inte börja kompensera de reducerade vilorna förrän vecka 4. Men då blir det däremot väldigt mycket ledigt…
Det här är ett teoretiskt exempel, som inte går att få till i verkligheten. Det innehåller alltför många parametrar som måste stämma. Men det visar att även inom nuvarande regelsystem kan den lagliga arbetstiden faktiskt finnas på 21 kalenderdagar i rad. Detta gäller Kör- och vilotidsreglerna. Sedan finns det andra lagrum och avtal som också reglerar arbetstiden, men dem lämnar jag åt sidan här.
Den vanligaste missuppfattningen om veckovilorna är att man måste ha minst 45 timmar varannan gång. Men det är fel, det är minst 45 timmar varannan vecka som gäller. Däremellan kan man ha så många 24-timmars som behövs.
Det finns ju dock en risk att regeln om att man ska få köra längre än 4.30 missbrukas så man får köra tills man kommer hem, inte pga köer utan för att det är bättre för arbetsgivaren då de slipper betala hotell. Det beror förstås på hur exakt denna regel utformas, alltså om det är undantag eller gäller alltid.
Det är intressant dock tycker jag att det är så många inom beställningstrafiken som tycker det är bra att man ska få köra utan begränsning. Särskilt när samma personer var emot ett förslag från arbetsgivare som skulle leda till mer arbete och fler anställda eftersom de inte skulle få vara lediga…