Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arbetsmiljöverket hotar Keolis med vite

Hots med vite. Foto: Ulo Maasing.

Hotas med vite. Foto: Ulo Maasing.

Arbetsmiljöverket hotar bussoperatören Keolis med vite på totalt 600 000 kronor vid företagets tre depåer i Nacka-Värmdö, Hornsberg och Nyboda i Stockholm. Anledningen är att verket anser  att Keolis inte tillräckligt väl har undersökt effekterna av bland annat ett nytt schemasystem för bussförarna.

Det nya systemet, som infördes tidigare i år, väckte stora protester från många bussförare. Bland annat har förarna fått lämna in önskemål om sina arbetstider, men också fått finna sig i att få andra arbetstider. Det gamla senioritetssystemet har frångåtts.

Arbetsmiljöverket anser också att Keolis inte tillräckligt har undersökt hur bussförarna påverkas av rasternas längder, möjligheter till återhämtning och längden på arbetspassen.

Bland annat har det blivit tvister om uttag av raster. En del förare har känt sig pressade att avstå raster för att hålla tidtabellen så att inte deras kollegor ska drabbas av förseningar. Keolis, däremot, framhåller att förarna har instruerats att alltid ta ut sina raster, även om det innebär förseningar i trafiken.

Enligt Arbetsmiljöverket har förare som tagit ut raster ibland uppfattats som illojala mot företaget.

Arbetsmiljöverket vill nu att de brister man anser finns ska vara åtgärdade senast den 30 september. Annars kommer man att kräva Keolis på 600 000 kronor i vite.

Taggat som: , ,

3 kommentarer »

  1. Det är väldigt konstigt att Keolis har lyckats hålla sig i mörkret så här länge, de har ju kört slut på sin personal i många år nu.

    Jag personligen hade bara tur att jag tog mig därifrån med livet i behåll. Jag har många gamla kollegor som kan vittna om fullständigt avskyvärda förhållanden.

    • Då är Nobina med sitt sekteristiska klimat ett snäpp värre. Glad att dom försvann från Umeå.

  2. 600 000 är för Keolis som anklort på Atlanten. Deras syfte är att tjäna stålar på kollektivtrafik. Syftet med den däremot är att frakta medborgare. Lägg all kollektivtrafik via skattsedeln. Det blir både billigare och effektivare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)