När den tyska busstillverkaren MAN år 2019 börjar serietillverka elbussar kommer man inte att satsa på en lösning där man snabbladdar bussarna längs linjen eller på ändhållplatser. Det är den linje som Volvo har fokuserat på. MAN väljer istället att fokusera på laddning i depå nattetid. ”Vi har talat med närmare 200 kunder runt om i Europa och nästan alla har sagt till oss att det är den lösning de föredrar”, säger Anne Katrin Wieser, presschef för MAN Bus & Coach.
MAN avslöjade sin strategi i samband med en två dagars pressträff inför årets Busworld i Kortrijk som inleddes på måndagskvällen i den polska huvudstaden Warszawa.
Under nästa år kommer MAN att ha en flotta av demobussar i trafik, med sikte på serieproduktion året efter. Företaget arbetar i utvecklingsarbetet med fyra partners, trafikföretag i Hamburg, München, Wolfsburg och Luxemburg. Tillsammans med dessa partners ska MAN lansera en förserie av batteribussar och göra ett fälttest av produkterna.
Syftet är att utveckla elbussar för innerstadstrafik. MAN pekar på att de bussoperatörer man samarbetar med alla har erfarenheter som bidrar till utvecklingsarbetet. Hamburger Hochbahn och VHH i Hamburg, till exempel, har redan en lång erfarenhet av drift olika lösningar för eldrift, inte minst när det gäller hur depåer ska utrustas och vilken infrastruktur som behövs.
Att ladda 50 eller 200 elbussar samtidigt i depå innebär också utmaningar som måste lösas. Det gäller bland annat de stora efterfrågetoppar det innebär, liksom hur man ska hantera elpriset vid dessa toppar.
Förutom de städer man nu har ingått partnerskap med kommer fler europeiska städer att medverka i utvecklingsarbetet, uppger MAN.
MAN pekar på att företagets erfarenhet av elektriska drivlinor och komponenter har stärkt dess uppfattning att depåladdning är den mest effektiva lösningen för elbussar där man eftersträvar flexibilitet när det gäller användningen. MAN satsar på ett modulärt koncept där antalet batterier kan väljas av kunden, beroende på dennes krav.
Flertalet kunder har uppgett för MAN att de vill ha en lösning där bussarna klarar 200 – 250 kilometer under vad man kallar realistiska förhållanden – alltså de krav som ställs på bussarna i verklig trafik, inte minst när det gäller energislukare som luftkonditionering och värme.
MAN menar att man genom att satsa på depåladdning också slipper dyra investeringar i laddinfrastruktur på många ställen i städerna.
Den som väntar sig att få en försmak av MAN:s elbuss på Busworld-mässan i höst kommer dock att bli besviken. Någon sådan kommer inte att visas. Den stora nyheten där kommer istället att vara nya MAN Lion´s Coach som bussmagasinet återkommer till inom kort.
Lämna ett svar