Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Marknadsöppning: Åren går men inget sker

Den kommersiella linjetrafikens situation togs på tisdagen upp vid ett av Sveriges Bussföretags seminarier i Almedalen. Bussföretagens Mikael Persson (till höger) konstaterade att inget har hänt efter fem år med kollektivtrafiklagen. Bussmagasinets Ulo Maasing var moderator.

Den kommersiella linjetrafikens situation togs på tisdagen upp vid ett av Sveriges Bussföretags seminarier i Almedalen. Bussföretagens Mikael Persson (till höger) konstaterade att inget har hänt efter fem år med kollektivtrafiklagen. Bussmagasinets Ulo Maasing var moderator.

Snart fem år har gått sedan Sverige fick en ny kollektivtrafiklag. Ett av syftena med den nya lagen var att öppna marknaden inom kollektivtrafiken för att fler aktörer skulle komma in på marknaden och köra kommersiell trafik, alltså trafik utan skattesubventioner. Men just inget har hänt under de här åren, konstaterade Mikael Persson från Sveriges Bussföretag på ett seminarium i Almedalen på tisdagen.

I samband med seminariet publicerade Sveriges Bussföretag sin årliga rapport om förutsättningarna för kommersiell linjetrafik i landet.

Det var en dyster bild som gavs av Mikael Persson, som också har sammanställt rapporten. En genomgång av de uppdaterade trafikförsörjningsprogrammen från de regionala kollektivtrafikmyndigheterna visar att alla hinder finns kvar när det gäller förutsättningarna för den kommersiella trafiken.

Det minskar valfriheten, utbudet och servicen till kollektivtrafikens resenärer, konstaterar rapporten.

– När ska resenären sättas i fokus, frågade Mikael Persson på seminariet i Almedalen.

Han konstaterade att den kommersiella linjetrafiken idag utgörs av flygbussar, expressbussar och ren turisttrafik med så kallade hop-on, hop-offbussar.

Sedan den nya lagen infördes i början av 2012 har bara några få, nya kommersiella linjer tillkommit. Och bilden är entydig: rapporter från Trafikanalys, Transportstyrelsen och Riksdagens trafikutskott konstaterar samtliga att inget har hänt när det gäller marknadsöppningen.

Persson framhöll att kommersiell linjetrafik kan vara ett positivt tillskott till kollektivtrafiken. Kundnöjdheten i den kommersiella trafik som finns ligger mycket högt i SKI:s mätningar – klart högre än för den samhällsfinansierade trafiken. Men de regionala kollektivtrafikmyndigheterna tar inte med kundnöjdheten för den kommersiella trafiken i sina mätningar – trots att de enligt lag har ansvar för all kollektivtrafik i sin region.

– Ett ökat utbud och minskade kostnader för samhället kan också nås genom en ökad kommersiell linjetrafik, framhöll Mikael Persson.

John Strand, ansvarig för kommersiell trafik inom Transdev som driver bland annat Flygbussarna, Snälltåget och Door to Gate, kommenterade att kommersiella aktörer får söka sig nya vägar.

– Vi har gett upp när det gäller att etablera ny trafik som ett direkt alternativ till den upphandlade trafiken. Istället ligger de kommersiella aktörernas möjligheter i att skapa helt nya koncept, exempelvis inom kombinerad mobilitet.

I seminariet deltog också två riksdagsledamöter om också sitter i riksdagens trafikutskott, Anders Åkesson(C) och Teres Lindberg (S).

– Det är helt klart att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna inte följer lagen. Det kan man faktiskt begära att de ska göra, sa Åkesson.

– Men anledningen till att inget händer är att lagen är oklart skriven och vi är oeniga om hur den ska tolkas och tillämpas, menade Teres Lindberg.

– Den är illa skriven och redan innan den infördes påpekade lagrådet detta och varnade.

– Att lagrådet konstaterar att en lag är dålig har ju knappast visat sig vara ett hinder för den nuvarande regeringen heller, påpekade moderatorn Ulo Maasing.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)