Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Standardchock för bussresenärer i Kalmar län

Den 21 augusti kommer standarden för dem som reser med bussarna i Kalmar län att förbättras dramatiskt. Foto: KLT.

Den 21 augusti kommer standarden för dem som reser med bussarna i Kalmar län att förbättras dramatiskt. Foto: KLT.

Den 21 augusti får bussresenärerna i Kalmar län en drastisk standardhöjning i kollektivtrafiken. Då börjar de nya trafikavtalen i länet att gälla och en hel flotta på 400 nya, gulröda bussar att köra för Kalmar Läns Trafik, KLT. Några av bussarna har visserligen satts i trafik redan tidigare i sommar, men det stora förändringen sker vid tidtabellsskiftet den 21 augusti.

De nya bussarna är resultatet av den trafikupphandling som KLT gjorde i fjol och som är värd cirka 4,8 miljarder kronor. Avtalen sträcker sig fram till år 2027. Cirka 40 procent av trafiken gick till Bergkvarabuss.

– Vi har köpt in cirka 200 nya bussar för drygt en halv miljard, säger Göran Mellström, vd för Bergkvarabuss, till Barometern.

– Dyrast är biogasbussarna som kostar 2,6 till 2,7 miljoner kronor per buss. Ungefär 160 av 200 bussarna kommer att köra för KLT. Övriga bussar kommer att trafikera delar av Kronoberg och Skåne, samt gå som turistbussar.

Här är några av nyheterna/standardhöjningarna på de nya KLT-bussarna:

Samtliga bussar utrustas med hjärtstartare med tydliga instruktioner. Förarna har fått utbildning i att använda hjärtstartarna.

Fler bussar får gratis wi-fi. Alla bussar får Usb-uttag vid varje stolspar där resenärerna kan ladda sina mobiler eller surfplattor.

På varje expressbuss som bland annat trafikerar kommunhuvudorterna och de större trafikstråken, kommer det att finnas två barnstolar.

I alla expressbussar kommer det att finnas en stolsgrupp med fyra stolar och ett gemensamt bord.

Stadsbussarna i Kalmar, Oskarshamn och Västervik får särskilda linjefärger, som visas i bussens destinations- och linjenummerskylt, samt på hållplatser, tidtabeller med mera. Stadsbussarna kommer ha samma dekor som alla andra KLT-bussar.

Alla landsbygdsbussar har cykelhållare bak på bussen, med plats för fyra cyklar.

De nya expressbussarna får en högre komfort, med bland annat fällbara ryggstöd, bättre ljudisolering och bekvämare toalett. Det kommer även att finnas bagageutrymmen på alla expressbussar. KLT tillgänglighetsanpassar också samtliga bussar med lift, ramp eller låggolv, samt minst en plats för rullstol på bussen.

Alla bussar får informationsskärmar. Dessa visar bland annat kommande hållplatser, bytesinformation i realtid, trafikhändelser och störningar, samt KLT- och landstingsinformation. Det kommer även att vara hållplatsutrop ombord, samt destinationsutrop ut mot hållplats och väntande passagerare. På stadsbussarna kommer skärmarna att användas för bland annat reklam, information, nyheter och evenemangstips.

Samtliga bussar, utom stadsbussarna, har trepunktsbälten. På bussarna finns också två bälteskuddar att använda. På samtliga KLT-bussar finns också alkolås.

Majoriteten av fordonen körs på biogas, främst i kommunerna längs E22 samt i delar av södra Öland. Övriga fordon körs på fossilfri syntetdiesel (HVO).

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)