Det är i västra Sverige som kampen om expressbussresenärerna är som hårdast – och nu vässas fighten ännu mer. Tidigare i år fördubblade Nettbuss Travel sina avgångar mellan Göteborg och Oslo. När Swebus på måndag går över till hösttidtabell ökar man avgångarna mellan Göteborg och Oslo med 35 procent. Samtidigt snabbas trafiken upp.
Dessutom satsar Swebus på nya snabbturer mellan Göteborg och Köpenhamn.
– I höst satsar vi extra på vår linje mellan Oslo och Köpenhamn via Göteborg, säger Christel Grip, presschef på Swebus.
– Vi sätter in fler och snabbare turer mellan Göteborg och Oslo, där vi ser att resandet med våra bussar är populärt. Mellan Göteborg och Köpenhamn prioriterar vi att korta ner restiden med ända upp till 40 minuter.
Satsningarna ska nog inte enbart ses som ett sätt att få fler att ta expressbuss längs västkusten eller att erövra resenärer från Nettbuss Bus4You. Den tyska expressbussjätten FlixBus har aviserat att man har stora ambitioner på den nordiska marknaden. Genom att gå till offensiv på den sträcka som ör den starkaste i landet för expressbussarna kan man betrakta Swebus´ satsning som ett drag för att blockera marknaden för FlixBus.
Swebus´ hösttidtabell, som gäller till den 7 januari, innebär att antalet avgångar mellan Göteborg och Oslo ökar med 35 procent till 6-10 avgångar per dag i båda riktningarna. Restiden på sträckan kortas också med 5-10 minuter. Avgångarna till och från Uddevalla ökar från 35 till 57 per vecka både norr- och söderut.
Mellan Göteborg och Köpenhamn görs vissa avgångar om till snabbturer med upp till 40 minuter kortare restid tack vare färre stopp på vägen. Helsingborg och Lund kommer att trafikeras på fredagar och söndagar.
Även till flygplatserna Landvetter och Arlanda ökar Swebus trafiken. Förra hösten erbjöd Swebus exempelvis 25 direktförbindelser per vecka mellan Linköping och Arlanda, till hösten ökas avgångarna på sträckan till 43 per vecka i vardera riktning. Och till Landvetter ökar avgångarna från Jönköping från 51 till 72 per vecka.
Lämna ett svar