Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bilen dominerar när svenskarna handlar mat – bussen för krånglig

Bilen dominerar stort som transportmedel när svenskarna handlar mat. Att ta bussen är alldeles för krångligt. Foto: Janee/Wikimedia Commons.

Bilen dominerar stort som transportmedel när svenskarna handlar mat. Att ta bussen är alldeles för krångligt. Foto: Janee/Wikimedia Commons.

Bilen dominerar stort som transportmedel när svenskarna handlar mat. Mindre än tio procent av svenskarna väljer kollektivtrafiken när de ska göra sina livsmedelsinköp. Även konsumenter som säger sig ha stort miljöengagemang väljer bilen för sina inköpsresor – att ta bussen är för krångligt. Det konstaterar en ny studie vid Göteborgs Universitet.

– Det blir ofta för krångligt att avstå från bilen. Man känner väl till bilens problem ur miljösynpunkt, men infrastrukturen för kollektivtrafik, cykel och hemleverans är bristfällig för många som inte bor i större städer. Det gäller särskilt för barnfamiljer, säger de båda forskarna bakom studien, Johan Hagberg och Ulrika Holmberg.

– Trafikplanerare bör satsa mer på kollektivtrafik och cykelbanor även på mindre orter. Man kan anpassa till exempel hyrcyklar och kollektivtrafik så att det blir enklare att transportera dagligvaror. Butiker kan överväga egna bussar, skyddade cykelparkeringar och utöka möjligheterna att välja hemleverans.

Studien visar att mer än 70 procent av konsumenterna använder bilen minst en gång i veckan när de gör sina livsmedelsinköp. Det näst vanligaste sättet är att konsumenter går till affären, 42 procent uppger att de promenerar till affären minst en gång i veckan.

Betydligt färre väljer att cykla eller åka kollektivt, 20 procent respektive 9 procent av konsumenterna använder dessa transportsätt för att ta sig till affären minst en gång i veckan. Hemleverans utgör bara en liten del, endast 1,2 procent använder det minst en gång i veckan.

Var man bor har störst påverkan på vilket färdsätt som används. Det blir extra tydligt när man jämför resultaten mellan stad och landsbygd. I större städer med mer än 500 000 invånare är det vanligast att konsumenter går till affären medan i mindre städer och på landsbygden dominerar bilen som val av färdsätt.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Förlåt, men vem kan bli överraskad av denna forskning? Möjligen trafikpolitikerna i Stockholms stadshus, som inte fattat att det är så långt mellan förorterna att många måste ha bil!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)