Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förarlöst i Helsingborg på lördag

På lördag startar trafiken med förarlös buss i Helsingborg. Foto: Nobina.

På lördag startar trafiken med förarlös buss i Helsingborg. Foto: Nobina.

På lördag är det premiär för trafiken med en självkörande minibuss i Helsingborg. Bussen kommer att mellan den 16 och 20 september trafikera Terminalgatan i Helsingborg. Alla som vill kan gratis prova på att åka med bussen på sin tur mellan Knutpunkten och Campus.

Den eldrivna och självkörande bussen är unik i sitt slag i Sverige. Bara en gång tidigare har bussen varit ute och kört i stadsmiljö. Det var förra året i Kista i Stockholm.

– I takt med att resenärernas krav på kollektivtrafiken ökar så blir samtidigt ny teknik mer tillgänglig. Samarbetet med Helsingborg är bra exempel på hur vi kan fortsätta att utveckla kollektivtrafiken, stadsplaneringen och framtidens mobilitet, där förarlösa minibussar kan knyta ihop resan – från dörr till dörr, säger Jan Bosaeus, vd för Nobina Sverige som kör bussen.

Bakom initiativet står Helsingborgs stad tillsammans med Nobina.

Bussen har plats för tolv passagerare, sex stående och sex sittande och styrs av en säkerhetsklassad dator samt är utrustad med teknik som upptäcker hinder. Sträckan som kommer köras i Helsingborg går mellan Knutpunkten och Campus och mäter ca 400 meter. En enkel resa kommer ta drygt en minut och bussarna är begränsade till 20 km/h. Stationerna är bemannade med personal från Helsingborgs stad och Nobina.

– Att få se och prova på att åka med den här bussen på Helsingborgs gator blir som att förflytta sig till framtiden för en stund. Det blir ett sätt att ge helsingborgarna en förstahandsupplevelse av denna typ av avancerad teknologi. Bussen är ett konkret exempel på flera utvecklingsområden som staden prioriterar högt: Service, digitalisering och innovation, säger Angelica Nilsson, chef för enheten för infrastrukturplanering i Helsingborgs stad.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)