Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart med standardisering av bussar i kollektivtrafik

Nu lanseras en officiell standard för bussar i kollektivtrafik i Norge. Foto: Ulo Maasing

Nu lanseras en officiell standard för bussar i kollektivtrafik i Norge. Foto: Ulo Maasing

Efter flera års arbete är det nu klart med en officiell standard för bussar i kollektivtrafik i Norge. Lanseringen sker den 16 oktober i Oslo. Bakgrunden är att olika län och regioner i Norge, precis som i Sverige, ställer egns särkrav på bussar för kollektivtrafiken. Det är särkrav som skapar avsevärda fördyringar genom att en buss som är godkänd i ett län eller en region inte kan användas i en annan del av landet.

Kraven mellan olika lön (fylken) och trafikhuvudmän har hittills varierat när det gäller bland annat stolsavstånd, dörrar, mittgångens bredd, handikapplatser och så vidare. Bussar som hade kunnat trafikera ett annat fylke om en operatör förlorar ett avtal måste istället skrotas.

Ibland har det handlat om fördyringar på upp till 200 000 kronor per buss på grund av särkrav.

Den norska standardiseringsorganisationen Norsk Standard konstaterar att detta har lett till att branschen har använt sig av närmare 100 skilda bussmodeller. Det är, slår Norsk Standard fast, dålig samhällsekonomi.

Den nya standarden, NS 11050 Persontransport – tekniske og funksjonelle krav til busser, ska nu förenkla och effektivisera anbudsupphandlingarna och bidra till att miljövänliga och energieffektiva lösningar prioriteras.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)