Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Världsrekord: Batteribuss körde 170 mil på en laddning

Världsrekordbuss. Elbussen Proterra Catalyst E2 max har klarat att köra 1773 kilometer på en laddning. Bild: Proterra.

Världsrekordbuss. Elbussen Proterra Catalyst E2 max har klarat att köra 1773 kilometer på en laddning. Bild: Proterra.

Den amerikanska elbusstillverkaren Proterra har slagit världsrekord för hur långt en batteribuss kan köra på en enda laddning. Proterras tolv meter långa buss Catalyst E2 max har på en testbana i Indiana, USA, kört exakt 1 773 kilometer på en laddning. Bussen har ett litiumjonbatteri på 660 kilowattimmar, kWh. Tolv meter är normal stadsbusslängd.

Proterra har de senaste åren visat en radikalt ökad räckvidd för sina batteribussar. Förra året klarade en Proterra 970 kilometer på 440 kWh batteriladdning och 2015 klarade man 415 kilometer på en enda batteriladdning på 257 kWh.

Det tidigare världsrekordet för ett batteriladdat fordon stod en lätt peronbil för med plats en enda person och som klarade 163 mil på en laddning.

– Det här är en stor framgång. Att vi med en fullstor elbuss klarar att slå det tidigare världsrekordet som sattes av en elbil som är 46 gånger lättare är ett högt betyg för vår elbussdesign, våra energitäta batterier och vår effektiva drivlina, kommenterar Proterras affärschef Matt Horton.

Från Proterra räknar man med att Catalyst E2 max kommer att göra ett stort avtryck på bussmarknaden, inte minst därför att driftskostnaderna är mycket lägre än för konventionella bussar. Man pekar bland annat på att Bloomberg New Energy Finance uppger att priset på litiumjonbatterier har sjunkit med ungefär 72 procent sedan 2010 och att batteriekonomin fortsätter att förbättras.

– Vi är övertygade om att affärsmodellen för tunga elektriska bussar är överlägsen alla andra lösningar och att kollektivtrafikmarknaden är den första som helt kommer att ställa om till batteridrivna fordon, säger Proterras vd Ryan Poppie.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)