Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Satsa på partnerskap – inte egen regi

Partnerskap, inte egen regi, öär garantin för utveckling av busstrafiken i Region Örebr län, skriver företrädare för bussföretagen i en debattartikel. Foto: Ulo MAasing.

Partnerskap, inte egen regi, är garantin för utveckling av busstrafiken i Region Örebro län, skriver företrädare för bussföretagen i en debattartikel. Foto: Ulo Maasing.

Stäng inte marknaden. Den uppmaningen riktar företrädare för bussbranschen till politikerna i Region Örebro län i en debattartikel i lördagens Nerikes Allehanda. Bakgrunden är att Örebro har beslutat att driva kollektivtrafiken i egen regi och i ett eget bolag. Vi har inga problem med att konkurrera med offentliga bolag, men att stänga en marknad är något helt annat, skriver Anna Grönlund, vice vd i Sveriges Bussföretag och Per Nordin, ordförande i Örebro – Värmlands Bussbranschförening.

De konstaterar att samhället lägger 22,4 miljarder på lokal och regional kollektivtrafik varje år. Resenärerna satsar lika mycket genom sina biljettköp.

– I över 30 år har utförandet av kollektivtrafiken upphandlats av kommuner och landsting från främst privata företag. Detta har lett till stora kostnadsbesparingar och till bättre planering av trafikutbudet och ökat resande, heter det i debattartikeln.

Där reagerar Anna Grönlund och Per Nordin på regionens beslut m egen regi.

– Vi har inga problem med att konkurrera med offentliga bolag, men att stänga en marknad är något helt annat. Erfarenheterna av att öppna marknaderna är att tillgängligheten ökar och fler idéer prövas.

– För att nå målet med en fördubblad marknadsandel för kollektivtrafiken måste det finnas en offentlig och privatsamverkan. Om kommuner och landsting väljer att starta egen regi verksamhet och stänga ute goda idéer från andra bussbolag riskerar vi målet om ett ökat kollektivtrafikresande och målet om en fördubblad marknadsandel, skriver de båda företrädarna för bussföretagen.

De framhåller att ett privat bussbolag måste ha nöjda kunder cch ständigt förbättra sig för att överleva. Vägen framåt, skriver de båda, är att bevara och utveckla dagens konkurrensutsatta upphandlingsmodell.

– Genom Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik har aktörerna inom Kollektivtrafiksverige skapat en samverkansarena för att nå fördubblingsmålet. Utveckla denna samverkan och ge bussbolagen en ökad frihet så kommer vi att nå fördubblingsmålet. Genom bra upphandlingar kommer vi att få fler resenärer, högre kvalitet och mer innovationer inom kollektivtrafiken, skriver Anna Grönlund och Per Nordin.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Vore nog bra om region Örebro förklarade sig varför man tog detta beslut. Och att ta detta beslut så har man nog varit väldigt missnöjd under en lång tid. Sen vilket som är bäst återstår att se. Man har pratat om en fördubbling av resandet i kollektivtrafik. Ingen är väl i närheten av detta mål,och frågan är väl om någon klarar det inom satt tidsram.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)