EU:s mljöutskott har röstat om villkoren för biobränslen under åren 2021 – 2030. Beslutet innebär problem för svenska biobränslen, varnar branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. I slutet av november ska också EU:s industriutskott ta ställning i frågan. Om sedan EU-parlamentet går på samma linje som miljöutskottet blir vägen mot ett fossilfritt Sverige både svårare och längre, varnar Svensk Kollektivtrafik.
Miljöutskottets beslut innebär att en rad begränsningar kommer att gälla för vilka biodrivmedel som får användas och räknas av mot de klimatmål som EU har satt upp.
Miljöutskottets beslut innebär en kraftig begränsning av drivmedel som tillverkas av skogsavfall. Vidare kvarstår EU:s förbud mot biobränslen som baseras på grödor och straffskatt införs för bland annat bränslen som baseras på raps, det vill säga RME.
Samtidigt säger sig EU:s miljöutskott även i fortsättningen stödja biodrivmedel som inte framställs av grödor utn främst av avfall och restprodukter som saknar annan användning. Utskottet anser att nio procent av transportsektorns energibehov kan täckas av det år 2030. Användning i flyg och sjöfart blir prioriterat.
”Miljöutskottets förslag kommer att hejda biobränsleindustrins investeringsplaner, och signalen är att EU har liten tilltro till biodrivmedlens framtid vilket endast gynnar fossila bränslen”, konstaterar Svensk Kollektivtrafik.
Ett beslut i EU-parlamentet väntas i slutet av nästa år, vilket innebär att förnybarhetsdirektivet skrivs in i svensk lag år 2019 eller 2020.
Lämna ett svar