Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Europas nyaste BRT-satsning är en riktig glidare

Den första bussen till Glider i Belfast visades nyligen på Busworld i Kortrijk. Foto: Ulo Maasing.

Den första bussen till Glider i Belfast visades nyligen på Busworld i Kortrijk. Foto: Ulo Maasing.

Om mindre än ett år startar trafiken på Europas nyaste BRT-satsning. Det är staden Belfast i Nordirland som har valt att satsa på superbussar istället för spårväg – och man gör det med besked.  Hela 30 superbussar från belgiska Van Hool sätts i september nästa år i trafik på ett nytt ost-västligt BRT-stråk tvärs igenom staden. Glider (glidaren), har lokaltrafiken har Translink, det vill säga lokaltraafiken i Belfast, döpt sin BRT-satsning till.

Nyligen visade man upp den första av de 30 bussarna i Van Hools monter på mässan Busworld i Kortrijk. Modellen är Van Hool ExquiCity, det vill säga i grunden samma bussmodell som används på Malmöexpressen i Malmö. Men Belfast har valt 18-meters dieselhybrider istället för 24-meters gashybrider som i Malmö. Och man har satsat på en helt egen design, även om karosserna är samma.

Färgsättningen i inredningen harmonierar med Gliders hela profil. Foto: Ulo Maasing.

Färgsättningen i inredningen harmonierar med Gliders hela profil. Foto: Ulo Maasing.

Belfast ser satsningen på Glider som en del av ett omfattande och ambitiöst stadsutvecklingsprojekt. Målet för detta är en kraftig ökning av befolkning och sysselsättning, stora investeringar i fastigheter och näringsliv samt en stark ökning av turismen.

För att nå dit är en utveckling av kollektivtrafiken avgörande, och i detta har Glider en central roll. Totalt uppgår investeringen i Glider till över en miljard kronor.

När trafiken startar i september nästa år ska bussarna går var 7:e – 8:e minut. Hållplatserna är mer som stationer än traditionella hållplatser med plattformskänsla, biljettmaskiner och -validerare, kameraövervakning, olika typer av sittplatser och ståstöd med mera. Ett antal hållplatser får också cykelparkering.

Hållplatsavstånden blir cirka 400 meter för att reshastigheten ska kunna bli hög.

Vid flera knutpunkter ansluter Glider till stadens vanliga stombussnät. I huvudsak ska Glider ha egna körfält och dessutom ha prioritet i signalreglerade korsningar.

Redan tidigare har Belfast infört bussprioriteringar i centrala staden. Det har lett till att det under morgonrusningen nu är 11 000 färre bilar på gatorna, samtidigt som antalet människor som färdas till centrum är större.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Busworld, Internationellt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)