Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förarassistans testas på flygbussar i Skåne

Transdev/Flygbussarna och Mobileye testar förarassistans i bussar som inte har sådan vid leverans. Foto: Transdev.

Transdev/Flygbussarna och Mobileye testar förarassistans i bussar som inte har sådan vid leverans. Foto: Transdev.

Buss- och tågoperatören Transdev och Mobileye inleder samarbete. Mobileye är ett företag som tillverkar system för förarassistans som kan eftermonteras i alla fordon som saknar sådan teknik i originalutförande. Syftet är att förebygga och avvärja incidenter och olyckor, och skapa en säkrare trafikmiljö för resenärer, medtrafikanter och förare. Nu testar Traansdev sådana system i Flygbussarna i Malmö.

Mobileyes teknik för avancerad förarassistans är utvecklad för både förarstyrda och autonoma, självkörande, fordon. Transdev vill nu t4sta tekniken även i bussar som inte har den från början.

– Vi vill testa förarassistansen och lära oss hur vi kan arbeta med den. Tekniken kan till exempel uppmärksamma bussförarna vid felaktiga filbyten där en risk uppstår för att kollidera med ett framförvarande fordon eller en cyklist. Detta ökar förarnas säkerhetsmarginaler och minskar därmed riskerna för både våra resenärer och andra trafikanter, säger Christian Monstein som är innovationschef på Transdev.

– Om någon incident inträffar måste föraren ha tillräckligt stor säkerhetsmarginal för att hinna reagera i tid för att undvika en olycka. Därför varnar vår förarassistans med ljud- och bildsignaler när bussen hamnar i riskzonen, så att föraren kan reagera innan det är för sent, säger Ulf Enhörning som är vd för Mobileye på den svenska eftermarknaden.

Arbetet med att testa tekniken är redan i full gång på Flygbussarna i Malmö.

– Vi är glada över att delta i det här testet. Flygbussarna lägger stor vikt vid säkerhetsarbetet och är gärna med och testar nya tekniska lösningar som hjälper våra förare, säger Yvonne Mathisson, ansvarig för Flygbussarna i Malmö.

Resultaten från denna testperiod kommer att analyseras med avseende på om förarassistansen hjälper förarna att köra säkrare. Om testet visar sig vara framgångsrikt, kan tekniken vara intressant även för Transdevs övriga bussar uppger företaget.

Själva testperioden delas upp i två huvudfaser. Under de fyra första veckorna sedan att Transdev installerat förarassistansen i åtta Flygbussar i Malmö, avger systemet inte några varningssignaler till förarna.

Under den andra perioden aktiverar Transdev även varningssignalerna. Samtidigt får bussförarna en särskild teknikgenomgång om hur de använder systemet på bästa sätt. Genom att sedan jämföra antalet varningssignaler från den första perioden med de från den andra perioden, framgår i vilken mån förarassistansen har hjälp bussförarna att köra säkrare.

Alla data i systemet är anonymiserade.

Mobileye utvecklar, tillverkar och levererar avancerad förarassistans för både förarstyrda och autonoma fordon, som sitter i nyproduktionen från de flesta stora fordonstillverkare. I mars 2017 köptes Mobileye för 15 miljarder dollar av den amerikanska teknikjätten Intel.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)