
John Hultén, föreståndare för K2, Nationellt Kunskapscentrum för Kollektivtrafik. Foto: Kenneth Ruona.
K2, Nationellt Kunskapscentrum för Kollektivtrafik, satsar 26,6 miljoner kronor på ny forskning kring kollektivtrafik under tre år. Bredden i de olika forskningsprojekten är stor. En del forskare ska studera bland annat incitament, kontrakt och markvärdesöverföring. Andra ska forska i social hållbarhet, marknadsföring och nya digitala tjänster inom smart mobilitet. Till det kommer 2,6 miljoner kronor på mindre forskningsprojekt.
– Arbetet med att identifiera nya större forskningsprojekt inom K2 inleddes redan hösten 2016. Vi har tagit hjälp av såväl internationellt ledande forskare, som personer inom K2:s regionala parter och Trafikverket för att få fram projekt som kombinerar hög vetenskaplig höjd med stor praktisk relevans, säger K2:s föreståndare John Hultén.
– Sammantaget är det en ordentlig satsning vi nu gör på ny kollektivtrafikforskning. De projekt som dras igång involverar forskare från många olika discipliner. Att belysa kollektivtrafiken från många olika perspektiv tror vi är en nödvändig förutsättning för förnyelse och utveckling. Samtidigt fortsätter vi att betona vikten av att forskningen sker i samproduktion, med aktivt deltagande från kollektivtrafikens aktörer, säger John Hultén.
Lämna ett svar