Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Samverkan ska förbättra brottsutsatt busslinje

Samverkan mellan en rad aktörer ska skapa trygghet på en av landets mest brottsutsatta busslinjer. Foto: Ulo Maasing.

Linje 179 i norra Storstockholm är en av landets mest brottsutsatta busslinjer. Otrygga förare och resenärer, upprepade situationer av hot och våld och en utbredd betalningsvägran är vardag på linjen. Nu ska en samverkansinsats mellan polisen, trafikoperatören Arriva, Stockholms Lokaltrafik (SL) och stadsdelarna tillsammans med lokala aktörer sätta stopp för det.

Linje 179 är en av Stockholmsområdets mest trafikerade busslinjer. Statistik visar att betalningsvägran är oproportionerligt hög jämfört med andra linjer*. Linje 179 trafikerar ett stort geografiskt område: från Vällingby via Spånga station, Tensta och Kista centrum till Sollentuna.179:an är också en av de mest brottsutsatta busslinjerna i landet med 22 polisanmälningar om hot och våld mot förare bara i år, enligt Arriva som är operatör för busslinjen.

De huvudsakliga problemen på linjen är att resenärer och förare känner sig otrygga, att hot- och våldssituationer uppstår frekvent samt att linjen är drabbad av intäktsförluster genom utbredd betalningsvägran.

Betalningsvägran på linje 179 står för 25% av all registrerad betalningsvägran på Arrivas busslinjer.

– Vårt kortsiktiga mål är att snabbt bryta det beteendet, säger Kenny Bungss, trygghetschef på Arriva.

– Många förare som kör 179:an upplever stark olust och obehagskänsla. Därför vill vi hitta en hållbar lösning som på sikt också leder till ett tryggare lokalsamhälle i de stadsdelar där vi nu fokuserar vårt strategiska trygghetsarbete.

För att omedelbart stävja känslan av otrygghet på linje 179 genomförs sedan början av november ett antal samverkansinsatser. Dessa kommer att pågå året ut.

I nuläget innebär insatserna det här:
Trafikvärdar viserar biljetter även vid bakdörrarna. (Tensta och Rinkeby på morgnarna och Kista C på eftermiddagarna).
Förstärkt ordningsresurs på bussar och hållplatser.
Resenärstrycket minskas genom att extrabussar sätts in.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)