Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storstädning av biljettpriser i Östergötland

Östgötatrafiken storstädar i biljettprisfloran. Foto: Ulo Maasing.

Östgötatrafiken genomför i månadsskiftet en rejäl städning i biljettfloran. Prissättningen förenklas och fler biljetter kommer att finnas i Östgötatrafikens app. Biljetterna kommer att ha ett enhetligt pris, oavsett hur och var resenären köper sin biljett: i webbutiken, hos försäljningsombuden och i försäljningsautomaterna. Priset på en biljett i appen blir samma som på en biljett köpt med reskassa.

Det kommer alltså att bara finnas ett pris – inte ett ordinariepris och ett reskassepris. Det innebär bland annat att priset på biljetten i appen blir betydligt lägre.

Periodbiljetternas priser (dygn-, 30-dagars- och årsbiljett) blir samma i alla försäljningskanaler. Det innebär att priset i webbutiken blir högre och biljetter köpta hos försäljningsombud, i Quickomater och ombord blir lägre.

En annan förenkling, speciellt för sällanresenärer, är att fler kommer att kunna köpa sin biljett i Östgötatrafikens app. Hittills har det endast varit möjligt att köpa en enkelbiljett för en resa i Linköping, Norrköping och Motala i appen. Från februari kommer biljettutbudet i appen att omfatta även enkelbiljetter i Åtvidaberg, Mjölby och Finspång, enkelbiljetter för en resa i hela länet, dygnsbiljetter i både tätorterna och i hela länet samt en helt ny ”Tillsammansbiljett” för grupper om högst fem personer.

– Vi vill att fler ska uppleva det som enkelt att köpa biljett. Enkelhet är viktigt för att göra kollektivtrafiken attraktiv och då kan vi få fler i vårt län att välja att resa hållbart, säger Sofia Malander, vd Östgötatrafiken.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)