Scania och andra svenska aktörer förbereder en stor satsning på BRT (Bus Rapid Transit, superbussar) i Abidjan, ekonomisk huvudstad i den västafrikanska republiken Elfenbenskusten. Enligt planerna ska Scania bygga ett stort BRT-system med bussar, betalsystem, infosystem och ett system för fleet management, alltså drift och underhåll av bussarna. Projektet väntas skapa sysselsättning, förbättra mobiliteten och skapa renare transporter i staden.
Projektet tog ett stort steg framåt nyligen vid ett möte i anslutning till ett toppmöte mellan EU och den Afrikanska Unionen.
På mötet presenterades en förstudie av ett BRT-system från Scania i Abidjan. Arbetet leds av ett konsortium under svensk ledning. Med på mötet var ven statsminister Stefan Löfven som var på plats för det europeisk-afrikanska toppmötet.
I konsortiet bakom BRT-projektet i Abidjan ingår Scania, den svenska regeringen, Business Sweden, Swedfund och intressenter från Elfenbenskusten. Initiativet till förstudien liksom finansieringen av denna svarade Swedfund för, en statlig svensk instans som har som mål att minska fattigdomen genom hållbara affärsinvesteringar.
Planen går ut på att Scania bygger ett stort BRT-system med bussar, betalsystem, infosystem och ett system för fleet management, alltså drift och underhåll av bussarna.
Ett BRT-system skulle innebära en stor förbättring av kollektivtrafiken i Abidjan och effektivisera och förkorta arbetspendlingen och förbättra livskvaliteten för Abidjans fem miljoner invånare.
Ett BRT-system skulle också skapa nya jobb och förbättra mobiliteten, vilket i sin tur skulle öppna arbetsmarknaden för fler unga. Med bussar som drivs med alternativa drivmedel minskas också transportsystemets miljöpåverkan i Abidjanområdet.
– Ett modernt kollektivtrafiksystem är en förutsättning för social utveckling. Västafrika är synnerligen viktigt för Scanias bussverksamhet på grund av den snabba urbaniseringen och ekonomiska tillväxten i regionen, säger Karin Rådström, chef för Scanias bussverksamhet.
Lämna ett svar