Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Minskad turtäthet för bussar kan ge stor samhällsnytta

Minskad turtäthet i busstrafiken i Uppsala kan skapa samhällsnytta, menar forsakre vid VTI. Foto: Ulo Maasing.

Att minska turtätheten i busstrafiken i Uppsala kan skapa en stor samhällsnytta. Däremot är samhällsnyttan av att justera priserna i kollektivtrafiken mindre. Dessutom kan en sådan justering föra med sig fördelningspolitiska effekter. Det visar en analys med en ny modell av pris- och frekvenspolitik för kollektivtrafik med buss i mindre eller medelstora städer där det finns trängsel både på vägarna och i kollektivtrafiken.

Det är två forskaree på VTI (Statens Väg- och Transportforskningsinstitut), Disa Asplund och Roger Pyddoke, som under det senaste året har arbetat med att utveckla en modell kallad BUPOV, Bussutbud och prissättning – optimeringsverktyg.

Arbetet med modellen gjordes inom ramen för K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, och CTS, Centrum för transportstudier.

Modellen ska nu användas för analys av kollektivtrafiktaxor och frekvenser i Uppsala.

En första version av modellen är nu färdig. Och resultatet tyder på att det finns stora möjligheter att minska och differentiera bussutbudet, eftersom modellen kan leda till en betydande samhällsekonomisk vinst. Vinsten består främst i minskade kostnader för utbud som delvis vägs upp av lägre priser.

Enligt preliminära analyser kan priserna anpassas så att ingen resenärsgrupp drabbas.

Nu ska forskarna gå vidare med att utveckla och använda modellen. Med utgångspunkt i samhällsekonomiska effekter ska man utvärdera olika priser och olika turtäthet.

– Syftet är att samhällsnyttan av trafiken ska maximeras, säger Disa Asplund, projektledare.

– De viktigaste förbättringarna av modellen som vi föreslår är bättre data för beläggning i bussar vid olika tider och delar av nätet, för parkering och för olika gruppers priskänslighet.

Kunskaperna ska sedan användas för att analysera effekterna av nya, innovativa biljettsystem. Projektet ska komma med förslag till genomförande i samråd med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala.

Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania Sustainable City Solutions.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)