
Framtidsbuss à la Mercedes-Benz. Men har bussen en framtid? Och i så fall vilken? Foto: Ulo Maasing.
Busstrafiken kommer i framtiden att utmanas av ny teknik och nya tjänster. En glimt av framtiden ges av de självkörande bussar som på onsdagen sattes i trafik i Kista i norra Stockholm. Men självkörande fordon är bara en faktor som påverkar bussens och busstrafikens framtid. Annat är mobilitet som tjänst, självkörande fordon, efterfrågestyrd kollektivtrafik, delad mobilitet och elektrifiering. På uppdrag av Sveriges Bussföretag har en grupp forskare vid K2, det nationella kunskapscentret för kollektivtrafik, tagit fram fyra olika bilder av bussens framtida roll med sikte mot år 2030.
Framtidsbilderna presenteras i en ny rapport som tar sin utgångspunkt i möjliga samhälls- och teknikutvecklingar. Det handlar om allt från ekonomiska förändringar och ökad digitalisering till hållbarhetsagenda och globalisering.
Framtidsbilderna är inte ett försök att säg hur det kommer att bli. Istället är det tänkt att rapporten ska fungera som diskussionsunderlag.
Kanske kommer exempelvis självkörande bussar att kräva en förare som kan rycka in vid behov, eller kommer de att vara helt automatiserade? Helt självkörande fordon kan komma att öka den stadsnära landsbygdens attraktivitet, men de kan också göra att busstrafiken tappar i marknadsandelar.
Möjligen kommer mobilitet som tjänst att innebära att flexibla, kommersiella alternativ konkurrerar ut den offentligt styrda trafiken, eller så kommer dessa tjänster i sig vara offentligt styrda? Nya och flexibla lösningar kommer oavsett vilket innebära bättre tillgång till mobilitet för de allra flesta. Och så vidare.
De fyra framtidsbilderna är:
Mer av samma;
Ökat bilberoende;
Mer mobilitet, mindre buss;
Kompletterad kollektivtrafik.
– Nyttan av att studera framtiden ligger inte i att försöka förutsäga vad som kommer att ske, utan i att skapa förutsättningar för diskussion om möjliga framtider och hur man kan agera för att nå en önskad utveckling. Vi hoppas att den här rapporten bidrar till en sådan diskussion inom den svenska buss- och kollektivtrafiksektorn, säger projektledaren John Hultén.
Tillsammans med forskarna Anders Wretstrand, Fredrik Pettersson, Malin Aldenius och Anna Anund är han författare till rapporten som kan laddas ner här.
Lämna ett svar