Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Inga händer med Hogia och Rakel

Mats Johansson, bolagschef, Hogia Communications.

På torsdag denna vecka, den 1 februari, börjar den ny lag att gälla som förbjuder fordonsförare att använda handhållen mobiltelefon eller annan handhållen kommunikationsutrustning medan man kör. Som vi nyligen rapporterat har Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik begärt ett tillfälligt undantag från de nya reglerna. Samtidigt slår IT-företaget Hogia ett slag för sin kommunikationstjänst. Med den kan bussförare kommunicera och samtidigt följa den nya lagen.

– Vi välkomnar den nya lagen och med vår tjänst kan bussförarna kommunicera med sina kollegor på ett tryggt och säkert sätt. Handsfree minskar distraktionen vid körning och bidrar till högre trafiksäkerhet, säger Mats Johansson, bolagschef för Hogia Communications.

Tjänsten bygger på en integration mellan Hogias trafikledningssystem och Rakel, det nationella radiokommunikationsnätverket som används inom kollektivtrafiken och av andra samhällsviktiga instanser, bland annat blåljussektorn.

Inom Rakel finns en rad funktioner för att skapa olika typer av kommunikationsgrupper och Hogias integration möjliggör att bussförarna kan kommunicera med andra bussförare.

I Hogias trafikledningssystem finns all trafikinformation i realtid. En kombination av de två systemen gör det möjligt att bilda kommunikationsgrupper som är helt oberoende av de enskilda bussarnas anropsnummer utan istället baseras på till exempel linjeturer, avgångstider eller geografiskt område. Bussförarna behöver inte veta vilka de övriga anslutande bussarna är utan detta sker automatiskt via Hogias kommunikationstjänst, Rakel samtrafikservice.

– Eftersom tjänsten är byggd på en integration med Rakel fungerar den också utmärkt i länsöverskridande trafik, avslutar Mats Johansson.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)