Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Trötthetsvarnare på expressbussar

Säkerhetssystemet utgörs av en kamera som sitter på ratten kopplad till förarsätet. Om kameran registrerar avvikande rörelsemönster hos föraren, som skulle kunna tyda på trötthet eller bristande koncentration, vibrerar sätet. Samtidigt skickas en signal till trafikledningen. Foto: Datik.

Expressbussföretaget Nettbuss Bus4You installerar under det första kvartalet i år ett säkerhetssystem med trötthetsvarnare på sina bussar. Systemet registrerar förarens ögonrörelser och varnar om föraren visar tecken på trötthet eller bristande koncentration. Först ut är de åtta nya bussarna på Oslo–Arlanda–Stockholm-linjen där trötthetsvarnarna med ny ögonscanningsteknik prövas. Om tekniken uppfyller företagets säkerhetskrav kommer alla bussar utrustas med den nya tekniken inom ett år.

Anna Anund är forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, och har samlat kunskap om potentialen hos olika åtgärder för att minska förartrötthet under körning. Hon är positivt inställd till att Nettbuss Bus4You installerar trötthetsvarnare ombord på bussarna.

– Åtgärder i form av tekniska lösningar, som trötthetsövervakningssystem, har sannolikt god effekt för vakenhetsnivån, bekräftar Anna Anund.

Först ut med den nya tekniken är linjen mellan Oslo–Arlanda–Stockholm.

– Vi har valt att satsa på trötthetsvarnare eftersom vi har mycket nattrafik, i synnerhet till Arlanda flygplats, säger Robert Nyberg, vd för Nettbuss Travel.

Säkerhetssystemet utgörs av en kamera som sitter på ratten kopplad till förarsätet. Om kameran registrerar avvikande rörelsemönster hos föraren, som skulle kunna tyda på trötthet eller bristande koncentration, vibrerar sätet. Samtidigt skickas en signal till trafikledningen som kan kontakta föraren. Bevakningssystemet är i drift dygnet runt, sju dagar i veckan.

Tekniken kallas MagicEye och levereras av Datik. Trötthetsvarnarna är en förbättring av bolagets befintliga bevakning som pågår dygnet runt.

Liknande säkerhetssystem levereras som tillval av flera tillverkare av turist- och långfärdsbussar.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Bra med teknisk innovation. Samtidigt bör man fundera över varför förarna blir trötta och dessa system behövs. Ar betar man helt efter kör och vilotidsregler, så är det 11 timmars nattvila som får minskas till 9 timmar 2 ggr en vecka. Så om du lämnar bussen 21:00 så kan du börja nästa dag 8:01 då uppfylls kraven om 11 timmars nattvila. Sen att du ska ta dig hem sova göra dig iordning för nästa arbetsdag det är en annan sak. Kör och vilotid fungerar bäst för de som övernattar i lastbilen eller för bussföraren på hotell. Kör och vilotids regler passar inte linjetrafik när vilan skall tas i hemmet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)