
Franska Heuliez ska leverera tiobatteridrivna ledbussar till Trondheim och Volvo 25 normalstora elektriska stadsbussar. Foto: Heuliez.
Det blir ABB som ska leverera snabbladdare till det stora elbussprojektet i Trondheim, Norge. Staden satsar hårt på elektrifierad busstrafik med fyra elbusslinjer och 35 elbussar som sätts i trafik nästa år. Volvo levererar 25 av elbussarna och franska Heuliez tio 18-meters batteribussar.
Båda bussmodellerna laddas av åtta HVC-laddare (Heavy Vehicle Chargers) från ABB i ett av de första projekten i världen där helt elektriska bussar från olika tillverkare använder samma laddinfrastruktur. Bussarna kommer att köras av Tide Buss i Trondheim på uppdrag av Trøndelag fylkeskommune.
– Samarbetet med ABB gör det möjligt för oss att leverera en tillförlitlig och högkvalitativ lösning, vilket gör att bussbolag från olika nätverk kan arbeta parallellt och dela på infrastrukturen, säger Per Olav Hopsø, chef för transportkommittén vis Trøndelag fylkeskommune.
– Det ger inte bara goda stordriftsfördelar och avkastning på investerat kapital utan gör det också möjligt att snart ha fossilfri kollektivtrafik i Trondheim.
Laddarna HVC 450P från ABB kan ladda ett batteri på tre till sex minuter och kan var och en ge en uteffekt på 450 kW likström.
Laddarna använder sig av standarden OppCharge med en pantograf som sänks ner till två skenor på busstaket. Laddarna installeras vid slutstationerna till de fyra busslinjerna som är mellan 12 och 15 km långa samt vid ett par fjärrstationer. Laddning sker vid ändhållplatserna.
ABB visade upp sin teknik i Storbritannien i september och demonstrerade då en OppChargeladdare tillsammans med en helt elektrisk buss från Volvo, av samma modell som de som ska användas i Trondheim, Volvo 7900 Electric.
Laddarna levereras i februari nästa år och trafiken ska startas i augusti.
Lämna ett svar