Det blir dyrare att ta bussen i Dalarna från den 1 april. Samtidigt är kollektivresorna i Dalarna rekorddyra för skattebetalarna. Ingenstans i landet får skattebetalarna skjuta till lika mycket pengar för varje resa som görs med kollektivtrafiken. Produktionskostnaderna per resa ligger också i topp i landet. Endast i Kalmar län är de högre. Men det går att åka gratis med Dalatrafik utan att fuska – om man ska ge blod.
När politikerna i landstingsfullmäktige i Dalarna på måndagen beslutade om höjda biljettpriser i Dalarna var det inte som en del av ett besparingsprogram för kollektivtrafiken utan enbart en justering för att matcha inflationen. Senast Dalatrafik genomförde några prishöjningar var för två år sedan.
Den genomsnittliga prishöjning som Dalapolitikerna nu har beslutat om blir 3,48 procent och inflationen sedan förra prishöjningen ligger på cirka 3,4 procent.
De senaste siffrorna från myndigheten Trafikanalys avser år 2016 och visar att Dalatrafik har de näst högsta produktionskostnaderna i landet för kollektivtrafiken.
Varje resa kostade då 70,11 kronor att producera. Bara Kalmar län hade en högre produktionskostnad, 73,61 kronor/resa. Lägsta produktionskostnaderna hade storstadslänen Stockholm (23,92 kr/resa), Västra Götaland (26,59 kr/resa) och Skåne (32,41 kr/resa).
Men även län med en liknande struktur som Dalarna klarade att hålla betydligt lägre produktionskostnader. Västerbotten hade exempelvis en produktionskostnad på 54,66 kr/resa, Värmland 58,32 kr/resa, Gävleborg 43,29 kr/resa och Västernorrland 47,79 kr/resa.
De höga produktionskostnaderna i Dalarna betyder också att skattebetalarna får skjuta till mycket pengar. Varje gång någon steg på bussen eller tåget i Dalarna år 2016 fick skattebetalarna punga ut med 55 kronor och 85 öre. Det är mest i landet. På Gotland kostade varje resa skattebetalarna 51,92, medan skattebetalarna i Stockholms län pungade ut med 10,85 kronor/per resa.
Men även om man bortser från storstadslänen är kollektivtrafiken i Dalarna dramatiskt mycket dyrare än på andra håll i landet. I Västerbotten var skattebidraget/resa exempelvis 28,86,i Västernorrland 34,24, i Värmland 41,74 och i Kronoberg 28,54.
Sammantaget innebär det att den så kallade självfinansieringsgraden i Dalarna är näst lägst i landet. Självfinansieringsgrad är den del av kostnaderna för kollektivtrafiken som betalas direkt av resenärerna via biljettpriset. Resten står skattebetalarna för. Noll procents självfinansieringsgrad innebär i praktiken nolltaxa. Skattebetalarna får stå för alla kostnader för kollektivtrafiken.
Lägsta självfinansieringsgraden i landet hade år 2016 kollektivtrafiken på Gotland med 21,8 procent med Dalarna som tvåa på 23 procent. Närmare nolltaxa i kollektivtrafiken kommer man ingen annan stans i landet.
Skåne har den högsta självfinansieringsgraden med 56,1 procent och Stockholm har en självfinansieringsgrad på 54,8 procent. Men även län och regioner som liknar Dalarna har en betydligt högre självfinansieringsgrad: Kronoberg 49,8 procent, Jämtland 43,9 procent, Gävleborg 39,9 procent och Värmland 35,7 procent.
Det går dock att helt korrekt åka gratis med kollektivtrafiken i Dalarna. Samtidigt som politikerna bestämde att höja biljettpriserna så att de i verkligt penningvärde ska ligga på 2016 års nivå, beslutade man nämligen om nolltaxa. Men bara för den som ska åka och lämna blod. Syftet är att stimulera fler att bli blodgivare.
Lämna ett svar