Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Försenad elbusspremiär i Jönköping

Linje 17 i Jönköping körs idag med konventionella stadsbussar i entimmestrafik. Om ett år elektrifieras linjen och turtätheten ökas till 30-minuterstrafik, senare möjligen till 20-minuterstrafik. Karta: JLT.

Jönköping kommer att få sin första elbusslinje i början av 2019. Ursprungligen var det tänkt att trafiken med elbussar skulle starta efter sommaren i år, men långa leveranstider har gjort att trafiken inte kommer igång förrän om ungefär ett år, skriver Jönköpings-Posten.

Det är linje 17 i Jönköpings stadstrafik som blir först i staden med eldrift. Linjen går mellan Östra Torget i centrala Jönköping och stadsdelen Strandängen i nordvästra delen av staden, ett utvecklingsområde där många människor flyttar in.

Linjen kommer att trafikeras med två tolvmeters elbussar som laddas vid ena ändhållplatsen. Turtätheten blir 30 minuter, men Länstrafikens ambition är att senare kunna gå upp i tjugominuterstrafik.

– Det kommer att bli en dröm att åka med elbussarna, säger Charles Tholin, affärsutvecklare på Länstrafiken till Jönköpings-Posten.

Han tror också att elbussarna kommer att locka fler att välja bussen.

Eftersom elbussen är tyst kan vi också göra hållplatser inne på området och målet är att det ska vara högst 400 meter till varje hållplats.

Stadsbussarna i Jönköping körs av Keolis på uppdrag av Jönköpings Länstrafik.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)