Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kanalernas stad blir elektrisk

Linje 22 är en av de första busslinjerna som ska elektrifieras i centrala Amsterdam. Foto: Ulo Maasing.

Den holländska staden Amsterdam inleder nu en omställning av busstrafiken till elbussar även i de centralare delarna av staden. Redan tidigare har man börjat arbetet med att i stor skala elektrifiera trafiken i stora delar av ytterområdena. Nu har turen kommit till Amsterdams kommunala buss-, spårvägs- och tunnelbaneföretag GVB.

GVB har nu inlett en upphandling av sina 31 första elbussar med en option på ytterligare 69 elbussar. 2020 ska de tre första GVB-linjerna vara elektrifierade men målet är att all GVB:s busstrafik ska bli elektrisk.

För de tre första linjerna har GVB valt snabbladdning på ändhållplatserna kombinerad med laddning i depå nattetid. Men det innebär inte att man har låst sig för tekniken för alla elbusslinjer. Ursprungligen hade GVB tänkt sig att bussarna skulle laddas under färd genom att hämta kraft från det omfattande spårvägsnätets luftledningar. Den lösningen kan bli aktuell för åtminstone en del av den framtida elektrifieringen av busstrafiken. Man kommer helt enkelt att välj teknik efter vad som passar bäst i varje enskilt fall.

Kommunala GVB:s satsning på elbussar är inte den första i sitt slag i Amsterdam. Mycket av busstrafiken i främst ytterområdena är upphandlad och den 10 december skulle Transdevägda Connexxion ha satt 100 elbussar i trafik i sydvästra Amsterdam. Det handlar om 100 batteridrivna ledbussar från VDL som ska trafikera det så kallade R-Net som bland annat trafikerar flygplatsen Schiphol, liksom en del förortslinjer från Amsterdams centrum. I december började nämligen ett nytt, tioårigt trafikavtal som Connexxion hade vunnit.

Satsningen har dock blivit försenad. Bussarna fanns på plats i tid, men inte den nödvändiga infrastruktur som Schiphol ansvara för. Nu kommer trafiken i den hittills största enskilda elbussatsningen i Europa att starta under senvåren eller försommaren.

Sedan flera år har flygplatsen Schiphol en flotta av 35 batteribussar från BYD som transporterar passagerare mellan flygplan och terminaler.

Och om några år börjar också en storskalig elektrifiering av busstrafiken i de mer centrala delarna av Amsterdam.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)