”Vi är förvånade över att NTF går ut hårt kring bussbranschens säkerhetsfrågor och bältesanvändning, särskilt som vi tillsammans i början på februari gick ut tillsammans med nya riktlinjer för säkra bussresor för barn och ungdomar”. Det skriver Transportföretagens vd Mattias Dahl och Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund i ett debattinlägg i tisdagens Aftonbladet. Där reagerar de på en debattartikel av NTF:s generalsekreterare Marie Nordén i samma tidning på måndagen.
Med utgångspunkt i den tragiska bussolyckan i Sveg förra året skrev Marie Nordén att ”när en olycka inträffar finns goda intentioner men vad händer med intentionerna när det inte syns i de krav som ställs på bussföretagen nästa gång det är dags att handla upp busstrafiken i länet eller nästa gång det är dags att beställa en buss när skolklassen eller idrottsföreningen ska ut och resa?”
NTF-chefen krävde tuffare krav från upphandlare av busstrafik och nytänkande från bussföretagen:
”Kollektivtrafikmyndigheterna, upphandlarna, måste ställa tydligare krav beträffande garanterad sittplats med bälte för samtliga i bussen. Stående i buss bör inte tillåtas annat än i undantagsfall och då i stadstrafik.
Krav på chauffören och/eller ledsagare att vidta någon form av extra åtgärd för att säkerställa att samtliga i bussen använder bälte inför långresor.
Fler länstrafikbolag borde utrusta samtliga sina långfärdsbussar med säten anpassade för barn upp till 4–5 års ålder som behöver åka bakåtvänt.
Det behövs medel för kampanjer för ökad bältesanvändning men det behövs även tekniska system som påminner resenären om att använda bältet.”
I sitt inlägg skriver Mattias Dahl och Anna Grönlund att det är viktigt att säkerhetsbälte används och att bussförare och reseledare regelmässigt påminner passagerare om bältet. Ändå missar en del passagerare att ta på sig bältet.
Däremot reagerar man på NTF:s syn på upphandlingar och säkerhet:
”NTF skriver att upphandling av busstrafiken skadar säkerhetsförutsättningarna. Upphandling är en förutsättning för en sund och välmående bussbransch och en garant för att branschen ska kunna växa och utvecklas och ständigt kunna möta kundernas önskemål. Det finns tydliga riktlinjer kring säkerhetsfrågor att följa vid upphandling”, skriver Dahl och Grönlund.
Lämna ett svar