Nästan hälften av de stadsbussar som är i trafik i världen kommer om sju år att vara elektriska. Flertalet av dessa kommer att finnas i Kina. Landet leder utvecklingen mot en elektrifierad busstrafik som ett led i att dels minska luftföroreningarna i städerna, dels att stödja inhemska tillverkare. Det slås fast i en ny rapport från Bloomberg New Energy Finance som är en del av den stora internationella nyhetsbyrån Bloomberg.
Rapporten bedömer att antalet elektrifierade bussar i trafik kommer att mer än trefaldigas, från 386000 i fjol till omkring 1,2 miljoner år 2025. Det innebär att omkring 47 procent av den globala stadsbussflottan då kommer att vara elektrifierad.
– Kina kommer att vara marknadsledande på grund av ett starkt inhemskt stöd och aggressiva mål som städerna sätter upp, skriver rapportens författare Aleksandra O’Donovan, analytiker vid Bloomberg New Energy Finance.
Enligt rapporten kommer 99 procent av världens batteribussar att vara kinesiska.
Enligt Bloomberg New Energy Finance är elbussar alltjämt dyrare i inköp ’n diesel- eller gasbussar. Men batteribussar kan redan erbjuda en lägre totalkostnad under bussens livslängd när man räknar in kostnader för drivmedel och underhåll. Väntade minskningar av batteripriserna kommer dessutom enligt rapporten att 2026 göra en del elbussar konkurrenskraftiga med dieselbussar när det gäller inköpspriset.
Bloomberg konstaterar att städer runt om i världen i allt högre grad ser elbussar som ett sätt att minska de lokala luftföroreningarna. Man pekar på städer som Paris och Amsterdm som har satt som mål att gå över till nollemissionsbussar.
Nyligen uppmanade borgmästarna i flera av Kaliforniens största städer, bland dem Los Angeles och San Jose, miljödepartementet i delstaten att införa stimulanser och krav för att ge ökad fart till en omställning från gas- eller dieselbussar till elbussar.
De mest offensiva målen för en elektrifierad busstrafik har satts upp av Kina.

Här kommer elbussen! Kina väntas dominera en marknad som kommer att mer än tredubblas de närmaste sju åren. Diagrammet visar det totala antalet elbussar i tusental som väntas vara i trafik i världens städer. Källa: Bloomberg New Energy Finance.
Link til rapporten det henvises til?
Som vanligt endast en ett scenario som bara är vad som skulle hända om förra årens årets försäljning upprepar sig. Det troliga är snarare att försäljningen per år ökar.
Dessutom är det möjligt att tro att alla icke-kinesiska busstillverkare bara skulle klara av att göra totalt 12 000 bussar tillsammans.
Men det uppenbara här är ju att 50% av flottan 2025 är absolut minsta nivå. Sen är bara frågan hur mycket högre än så nivån hamnar på.
*löjligt att tro