Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Anropsstyrt i Örebro län

Den som bor på landet och har mer än 1,5 kilometer till busshållplats ska i framtiden får resa anropsstyrt i Örebro län. Foto: Alexander von Sydow.

Länstrafiken i Örebro län inför anropsstyrd trafik på landsbygden efter en modell som redan finns i flera andra regioner i Sverige. Det innebär att den som bor långt från en busshållplats kan bli hämtad vid bostaden för vidare resa till någon av länets tätorter.

Beslutet fattades på torsdagen av Region Örebro läns nämnd för samhällsbyggnad. Anropsstyrd trafik införs på prov i två av länets kommuner från och med hösten 2018. Därefter är ambitionen att ha en länsöverskridande modell på plats inom två år.

Den som har längre än 1,5 kilometer till närmaste hållplats kan boka hämtning vid bostaden på vardagar mellan klockan 9.30 och 14. Målet för resan kan sedan väljas utifrån ett antal fördefinierade närtrafikhållplatser som oftast är belägna i en av länets tätorter.

Örebro län är det cirka 30 000 personer som bor i de områden som ger rätt till anropsstyrd närtrafik. För Region Örebro län beräknas årskostnaden från och med år 2020, då verksamheten är fullt utbyggd, vara cirka 1,6 miljoner kronor.

– Med anropsstyrd närtrafik vill vi ge de länsinvånare som har långt till en hållplats ett enklare resealternativ, säger Mats Gunnarsson (MP), ordförande i nämnden för samhällsbyggnad.

– Mitt på dagen är det färre som reser kollektivt vilket gör att våra fordon inte utnyttjas fullt ut. Det ger oss möjligheten att erbjuda den service som anropsstyrd närtrafik innebär för den som bor på landsbygden och som till exempel behöver handla i en mataffär, besöka en vårdcentral eller hämta paket hos ett postombud, säger Anders Ceder (S), vice ordförande i nämnden för samhällsbyggnad.

Share Dela

Taggat som: ,

1 kommentar »

  1. Okej va bra.Kruxet är ju att många linjer inte trafikeras på förmiddagarna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)